Tänkte ta bort karmen och en regel för att få lite större öppning in till köket. Det är den vänstra regeln enligt bilder, det är ett urtag i den som en stående balk vilar på men även i regeln till höger är det ett urtag som bör synas på bilderna. Behöver jag förstärka upp eller vad anser ni är rimligt att göra?
Det är en längsgående vägg. Huset är är ett 1,5 plans från 1972.
Det är en längsgående vägg. Huset är är ett 1,5 plans från 1972.
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ja det är den under "H". Ok ja jag tänkte att det var så med men var lite orolig att den behövs för att bära upp balken även om det finns en regel till.
Sockerhög skrev:
Du skulle ju kunna flytta den stående regeln (eller förstås en ny dito utan spikhål) till bredvid den nästkommande stående regeln i änden av den horisontella balken och bibehålla effekten av två 45-reglar, men jag skulle kunna ta gift på att det inte behövs...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är ju inte ovanligt att den väggen är en bärande hjärtvägg, och det ser ju ut som att de har lagt in en balk över dörren för att kompensera för den öppningen. Men för att vara säker behöver man konstruktionsritningar och/eller sektionsritning.
Är det en balk längs den streckade linjen mellan vardagsrum och matrum?
Att ändra den bärande konstruktionen betyder normalt att man behöver bygglov eller bygganmälan.
Är det en balk längs den streckade linjen mellan vardagsrum och matrum?
Att ändra den bärande konstruktionen betyder normalt att man behöver bygglov eller bygganmälan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det ser ut som att det kan gå. Hur ser det ut till vänster om öppningen?
Ja jag tänker också att det är en bärande vägg. Jag har endast en planritning och den ser ungefär likadan ut som den jag bifogat som är från mäklaren. Kan man få tag på bättre ritningar? Är de sparade hos byggnadsnämnden?
Det finns ingen synlig balk i vardagsrummet (det är helt öppet där ingen vägg) så jag är tveksam till att det skulle finnas någon där.
Frågan är om det är så som "Sockerhög" säger att den regeln bara används för att skruva fast karmen. Balken borde vila på den högra regeln.
Det finns ingen synlig balk i vardagsrummet (det är helt öppet där ingen vägg) så jag är tveksam till att det skulle finnas någon där.
Frågan är om det är så som "Sockerhög" säger att den regeln bara används för att skruva fast karmen. Balken borde vila på den högra regeln.
BirgitS skrev:
Det är ju inte ovanligt att den väggen är en bärande hjärtvägg, och det ser ju ut som att de har lagt in en balk över dörren för att kompensera för den öppningen. Men för att vara säker behöver man konstruktionsritningar och/eller sektionsritning.
Är det en balk längs den streckade linjen mellan vardagsrum och matrum?
Att ändra den bärande konstruktionen betyder normalt att man behöver bygglov eller bygganmälan.
Det ligger ett "allrum" på ovanvåning ovanför. Toan är flera meter bort i förhållande till köksdörren. Bifogar ritning på ovanvåning.Sockerhög skrev:
Men det är ju bra. Badrum och toalett är "tunga" rum som behöver förstärkas undertill.O ottoangel skrev:
Kanske en synvilla men på dina foton ser det ut som det är en liten springa mellan balken och de två stående reglarna till höger, i alla fall på den du vill ta bort. Om det är så och balken hänger i de två spikarna så är det också ett tecken på att regeln inte bär upp speciellt mycket last...





