Tänkte ta bort karmen och en regel för att få lite större öppning in till köket. Det är den vänstra regeln enligt bilder, det är ett urtag i den som en stående balk vilar på men även i regeln till höger är det ett urtag som bör synas på bilderna. Behöver jag förstärka upp eller vad anser ni är rimligt att göra?

Det är en längsgående vägg. Huset är är ett 1,5 plans från 1972.
 
  • Ritning av husets bottenplan som visar öppning mellan vardagsrum och kök markerad med röda linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i vägg med exponerade reglar och urtag där balk vilar, utsikt till kök i 1,5-planshus från 1972.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggsektion med exponerade reglar och elinstallationer, vänstra regeln markerad för borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar i vägg med markerad regel som ska tas bort, elledningar och balkstöd synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träväggsstruktur med uttaget regel och synliga elrör ovanför en dörröppning i ett hus från 1972.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, så det är alltså den stående regeln under bokstaven "H" i "D8H" i nedersta bilden?
Spontant ser det ut som den bara är till för att ha nåt att skruva karmskruvarna i så kör på!
 
Ja det är den under "H". Ok ja jag tänkte att det var så med men var lite orolig att den behövs för att bära upp balken även om det finns en regel till.

Sockerhög Sockerhög skrev:
OK, så det är alltså den stående regeln under bokstaven "H" i "D8H" i nedersta bilden?
Spontant ser det ut som den bara är till för att ha nåt att skruva karmskruvarna i så kör på!
 
Du skulle ju kunna flytta den stående regeln (eller förstås en ny dito utan spikhål) till bredvid den nästkommande stående regeln i änden av den horisontella balken och bibehålla effekten av två 45-reglar, men jag skulle kunna ta gift på att det inte behövs...:)
 
Jag vill helst ha det öppet ända till den som sitter där. Ska göra en större öppning bara, utan karm.
 
BirgitS
Det är ju inte ovanligt att den väggen är en bärande hjärtvägg, och det ser ju ut som att de har lagt in en balk över dörren för att kompensera för den öppningen. Men för att vara säker behöver man konstruktionsritningar och/eller sektionsritning.

Är det en balk längs den streckade linjen mellan vardagsrum och matrum?

Att ändra den bärande konstruktionen betyder normalt att man behöver bygglov eller bygganmälan.
 
Det ser ut som att det kan gå. Hur ser det ut till vänster om öppningen?
 
Ja jag tänker också att det är en bärande vägg. Jag har endast en planritning och den ser ungefär likadan ut som den jag bifogat som är från mäklaren. Kan man få tag på bättre ritningar? Är de sparade hos byggnadsnämnden?

Det finns ingen synlig balk i vardagsrummet (det är helt öppet där ingen vägg) så jag är tveksam till att det skulle finnas någon där.

Frågan är om det är så som "Sockerhög" säger att den regeln bara används för att skruva fast karmen. Balken borde vila på den högra regeln.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte ovanligt att den väggen är en bärande hjärtvägg, och det ser ju ut som att de har lagt in en balk över dörren för att kompensera för den öppningen. Men för att vara säker behöver man konstruktionsritningar och/eller sektionsritning.

Är det en balk längs den streckade linjen mellan vardagsrum och matrum?

Att ändra den bärande konstruktionen betyder normalt att man behöver bygglov eller bygganmälan.
 
Jag har inte öppnat upp mer till vänster tyvärr så jag har inte riktigt koll där.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det ser ut som att det kan gå. Hur ser det ut till vänster om öppningen?
 
O ottoangel skrev:
Det finns ingen synlig balk i vardagsrummet (det är helt öppet där ingen vägg) så jag är tveksam till att det skulle finnas någon där.
det ligger troligen en i-balk i bjälklaget där
 
Ja det är förvisso säkerligen så.

T tergo skrev:
det ligger troligen en i-balk i bjälklaget där
 
Vad finns det på övervåningen ovanför balken? Och var ligger toan på övervåningen i förhållande till undervåningen?
 
O ottoangel skrev:
. Kan man få tag på bättre ritningar? Är de sparade hos byggnadsnämnden?
kolla kommunens sida eller ring, de finns nog i bygglovsarkivet
här i vår kommun så kan man få ritningarna hemskickade via e-post
 
Sockerhög Sockerhög skrev:
Vad finns det på övervåningen ovanför balken? Och var ligger toan på övervåningen i förhållande till undervåningen?
Det ligger ett "allrum" på ovanvåning ovanför. Toan är flera meter bort i förhållande till köksdörren. Bifogar ritning på ovanvåning.
 
  • Ritning av vindsplan visar layout med sovrum, allrum, bibliotek och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O ottoangel skrev:
Det ligger ett "allrum" på ovanvåning ovanför. Toan är flera meter bort i förhållande till köksdörren. Bifogar ritning på ovanvåning.
Men det är ju bra. Badrum och toalett är "tunga" rum som behöver förstärkas undertill.
Kanske en synvilla men på dina foton ser det ut som det är en liten springa mellan balken och de två stående reglarna till höger, i alla fall på den du vill ta bort. Om det är så och balken hänger i de två spikarna så är det också ett tecken på att regeln inte bär upp speciellt mycket last...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.