5 572 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Hur isolera bullerplank bäst med fågelskydd?
Hej! Vi håller på att bygga ett bullerplank. Skall isolera mot 2 tum 3 reglar. Hade planerat att använda stenull som isolering och sedan ett stålnät som skydd mot fåglar. Många stålnät är dyra, men nu har jag hittat ett på byggmax i Aluminium som komer att kosta 4000 för 90 kvadrat. planket är 35 m långt och 1,5m högt. Det finns galvade nät som kostar lite över 100:-/kvadrat som alternativ.
Kommer att ha liggande 2 tum två med två tum mellanrum som fasadmaterial.
Är detta en konstruktionen som ni tror på?
Har även tittat på träullit medan det kommer kosta mycket mer.
Mvh Patrik
Kommer att ha liggande 2 tum två med två tum mellanrum som fasadmaterial.
Är detta en konstruktionen som ni tror på?
Har även tittat på träullit medan det kommer kosta mycket mer.
Mvh Patrik
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Planket är på tok för lågt, förutsatt att inte alla i familjen är kortare än 150 cm.
Jag ska försöka få bygglov för ett absorberande bullerplank och min plan är att använda nån form av plastnät eller vindnät på den öppna sidan. Hittat bl.a. https://allox.se/tradgard/tradgardsnat/ dock inte beställt prov än. Även hittat https://www.svenskaplastprodukter.se/produkter/byggprodukter/byggnat där dom har ett nät som är uttalat för bullerskydd.
Se närbilden på denna sida för hur dom använder plastnät utanpå stenullen.
https://www.stangselbutiken.se/sv/moduler-Bullerskydd/noistop-green-noistopgreen-450x1000x110-mm.php
Se närbilden på denna sida för hur dom använder plastnät utanpå stenullen.
https://www.stangselbutiken.se/sv/moduler-Bullerskydd/noistop-green-noistopgreen-450x1000x110-mm.php
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kolla detta nät, som jag har i taket på min hönsgård:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/nat-och-stangsel/stangselnat-738004/#tab02
Ganska lågt pris!
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/nat-och-stangsel/stangselnat-738004/#tab02
Ganska lågt pris!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Tänk på att den täta sidan (mot er?) Bör vara helt tät
Om man tänker sig att nätet ska skydda mot att fåglar pickar loss isoleringen och bygger bo med, så måste det vara väldigt finmaskigt. Maskstorlek typ hönsnät lär inte hjälpa.
Måste hålla med ricebridge här. Har själv satt upp ett 2 m högt bullervägg mot trafiken, men den måste upp till 3 meter för att begränsa så mycket att jag känner skillnad. All ljud går i en "cirkelform" och det ljud som smiter över planket kommer du att höra.
Samma om du har en öppning undertil, även bare en centimeter eller flera, släpper ljudet genom.
Tänk dig en påse med vatten. stikker du hål på påsen, rinner vattnet ur. Samma med ljud. Den minste springa, och ljudet kommer in. Et annat exempel, vi har ljudtäta fönster med trelags glas. Öppnar jag fönstret bara en halv centimeter kommer ljud in.
Du bör minst ha 2,5 meter hög bullerplank.
Sök på nätet, finns mycket information där.
Samma om du har en öppning undertil, även bare en centimeter eller flera, släpper ljudet genom.
Tänk dig en påse med vatten. stikker du hål på påsen, rinner vattnet ur. Samma med ljud. Den minste springa, och ljudet kommer in. Et annat exempel, vi har ljudtäta fönster med trelags glas. Öppnar jag fönstret bara en halv centimeter kommer ljud in.
Du bör minst ha 2,5 meter hög bullerplank.
Sök på nätet, finns mycket information där.
För eventuellt intresserade.
Har studerat bullerplank gjord med stenull.
Så långt har jag sett att stenull med två olika densitet används för att absorbera trafikbuller.
Det är 80 kg per m3, och 100 kg per m3. Rätt tät med andra ord.
Flera företag använder dessa längs motorvägar, bl.a har jag sett en vid Lund City i Skåne.
De byggs med galvad vinkeljärn och plastnät.
Varje del blir då rätt kostsam, men är man händig, kanske man kan bygga själv.
Företagen säger att en absorberande bullervägg reducerar buller med upp emot 24dB, och skall vara bättre än reflekterande bullervägg. En reflekterande kastar ljudet över vägen mot andra sidan. Den kan också träffa och reflektera större fordon typ bussar och lastbilar, och då kommer en liten del tillbaka mot bullerväggen igen.
Det optimala är då två skikt, först en absorberande matta, sen en reflekterande vägg/plank på insidan.
Det som eventuellt passerar den absorberande delen, träffar den hårda insidan, och förs tillbaka in i den absorberande mattan.
Fördelen är att man slipper göra en stor och kostsam sula, om man bygger bullervägg med typ cementblock/murblock.
Då håller det med bara stolpar. Men glöm inte höjden, min. 2,5 m, helst 3 meter. Något lägre om ett hus ligger lägre än vägen, om planket kan monteras nära vägen.
Har studerat bullerplank gjord med stenull.
Så långt har jag sett att stenull med två olika densitet används för att absorbera trafikbuller.
Det är 80 kg per m3, och 100 kg per m3. Rätt tät med andra ord.
Flera företag använder dessa längs motorvägar, bl.a har jag sett en vid Lund City i Skåne.
De byggs med galvad vinkeljärn och plastnät.
Varje del blir då rätt kostsam, men är man händig, kanske man kan bygga själv.
Företagen säger att en absorberande bullervägg reducerar buller med upp emot 24dB, och skall vara bättre än reflekterande bullervägg. En reflekterande kastar ljudet över vägen mot andra sidan. Den kan också träffa och reflektera större fordon typ bussar och lastbilar, och då kommer en liten del tillbaka mot bullerväggen igen.
Det optimala är då två skikt, först en absorberande matta, sen en reflekterande vägg/plank på insidan.
Det som eventuellt passerar den absorberande delen, träffar den hårda insidan, och förs tillbaka in i den absorberande mattan.
Fördelen är att man slipper göra en stor och kostsam sula, om man bygger bullervägg med typ cementblock/murblock.
Då håller det med bara stolpar. Men glöm inte höjden, min. 2,5 m, helst 3 meter. Något lägre om ett hus ligger lägre än vägen, om planket kan monteras nära vägen.
Klicka här för att svara