Jag har införskaffat väggklinker för uppsättning i väldränerad källare byggd 1969, biorummet ska få en välbehövlig ansiktslyftning. Väggen består invändigt av lättbetong (blåbetong?) i dimension 700x200x50mm.

Efter att nu ha rivit gammal furupanel som suttit på väggen har jag frågor gällande om den - i dess nuvarande form - klarar att hålla för klinkring?
Lättbetongen verkar inte vara helt fäst mot hålstenen under, när jag knackar så låter det som att de flesta blocken inte har solitt fäste utan att det är bom. Samtidigt verkar lättbetongen sitta fast hyfsat väl.
Frågan är alltså om jag behöver ta loss allt och göra om jobbet med ny lättbetong (tex Multipor-plattor). Lättbetong kanske inte murades fast helt mot underlaget på 70-talet? Jag ser tex att mina väggar har rätt stora fogar fyllda med bruk men att man idag fäster lättklinker utan fog och istället limmar mot underlaget. Jag gissar att metoden för uppsättning av lättbetong har ändrats över åren så kanske är det så att min källares block är korrekt monterade trots allt?

Jag har haft kontakt med Kiilto som rekommenderat mig att spackla väggen med ett fiberspackel (Kiilto KL) innan jag klinkrar.
Oavsett om nuvarande lättbetong är korrekt monterad och tillräckligt hållfast eller om jag måste göra om allt från början så har jag förstått att man ska spackla in nån form av (glasfiber?)armering innan klinkersättning, för att undvika sättningsskador eller liknande? Är det korrekt eller onödig överkurs?

Så, vad säger expertisen?
1. Ska jag ta bort nuvarande lättbetong och ersätta med ny?
2. Ska jag spackla in heltäckande armering innan jag fäster klinker?
3. Är det hälsovådligt att själv ta bort nuvarande lättbetong utifall det är blåbetong?

Jag har tagit ett par bilder som visar skicket på plattorna och spelat in en film där det går att höra hur det låter när jag slår på väggarna (ursäkta min grova göteborgska som av nån anledning alltid kommer fram när jag ska prata in ljudmaterial):
Gammal lättbetongvägg med stora fogar och ojämna ytor i källare, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis exponerad lättbetongvägg med synliga fästen nära ett fönster, spår av rivning och bruk syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frugan är rädd för radon så det verkar som att jag får riva ner och göra nytt.

Då kommer några nya frågeställningar:

1. Risker att riva lättbetongen? Vad jag har läst är det ett bra andningsskydd som krävs. Men vissa menar att det finns risk för asbest i konstruktionen, vissa menar att radonet frigörs vid rivning och att saneringsfirma måste anlitas. Själv är jag skeptisk...

2. Är det ett alternativ att regla upp med metallreglar och skivor istället för att montera ny lättbetong? För- och nackdelar? För mig känns det enklare och billigare att sätta upp skivor (våtrumsgips?) istället för att mura upp nya lättbetongplattor?

Oklart om det är radonhaltig lättbetong. Jag har en radonmätare och den visar radonvärde senaste veckan på 286ppm och vi har ingen markradon i området, så gissningsvis är det blåbetongen som är radonkällan. Oavsett så satt ju blåbetongen inte fast så bra så vi byter för säkerhets skull.

Jackoboard skulle kanske kunna vara ett alternativ i ett badrum i källaren, men för detta rummet är det kanske lite överkurs? Jag ska ta och läsa på lite. :)

Du skriver att du har radonvärde från senaste veckan, innebär det att du har en elektronisk radonmätare?
I så fall kan du ju kapsla in den mot väggen genom att tejpa fast en plastbytta eller liknande mot väggen för att säkerställa att det verkligen kommer från materialet i den väggen.

Eftersom jag tagit bort tre-fjärdedelar av blåbetongen redan så kommer jag att göra en jämförande mätning med min elektroniska radonmätare under hösten.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ett alternativ kan ju annars vara att lägga upp såna färdigkaklade skivor för våtrum om du är orolig för tyngden. Du bör dock då ha ventilationskanaler så ev. funktvandring kan komma ut.

Det är ju bara bra att få ut så mycket blåbetong som möjligt (om inte annat för värdet!).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.