1 545 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Mellanbjälklag 45x220 har krympt
Vi byggde en 1,5-plansvilla i januari 2019 som stod helt färdigt i juni. Jag håller nu på att inreda övervåningen och har i samband med detta ett litet bekymmer. Då vi ska ha ett badrum på ÖV så behöver jag komplettera med nya 45x220 C24 reglar så jag får till CC30 just där badrummet skall vara. Problemet är att de nya 45x220 reglarna som jag monterat på plats är högre än de befintliga som suttit på plats snart ett år. De befintliga upp till 10 mm lägre (ca 210 mm).
Detta utgör ju ett problem när jag ska lägga spån på detta, hur bör man lösa detta på bästa sätt? Ska jag hyvla ner de nya så de kommer i samma nivå eller vad bör man göra? Värt att tillägga är att det är exakt samma virke (SCA 45x220 C24 G4-2).
Detta utgör ju ett problem när jag ska lägga spån på detta, hur bör man lösa detta på bästa sätt? Ska jag hyvla ner de nya så de kommer i samma nivå eller vad bör man göra? Värt att tillägga är att det är exakt samma virke (SCA 45x220 C24 G4-2).
Den tanken har slagit mig också.. Känns dock jobbigt att vänta på torkning när vi dragit igång projektet redan. Beställt trapp, VVsare, etc. Hur lång tid kan man behöva vänta tro? Jag vill ju kunna lägga på spångolv så man kan ta upp en stege och isolera till nock. Får kanske köpa en fuktkvotsmätare..useless skrev:
Tack för ditt svar. Det lutar just nu åt att hyvla ner vissa. Jag har märkt att det inte bara är de nyinsatta bjälkarna som är högre, takstolarna skiljer sig även från andra mellanbjälkar. Kommer få ett helvete med golvläggningen annars.S sixten88 skrev:
Klicka här för att svara