Hej,

Bor i en fastighet som byggdes på 1880-talet och undrar vad detta kan vara för isoleringsmaterial runt ett rör/rörböjar som jag har i köket. Materialet finns på två ställen där röret går in i golvet och taket. Det vita skiktet ser ut som färg men jag är inte säker. Asbestisolering brukar vara tjockare vad jag vet, men man vet ju aldrig...

Tack på förhand!

• Äldre vit isolering på ett rör där det går in i golvet, osäker om det är asbest, bredvid en rostig rörböj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial runt rör där det går in i golvet i ett äldre hus, möjlig asbestisolering.
    Skapa konto
  • Isoleringsmaterial kring gammalt rör där det möter golv och tak i ett kök från 1880-talet.
    Skapa konto
  • Vitt isoleringsmaterial runt rör vid golvet och taket i ett äldre kök, möjlig asbestmisstanke.
    Skapa konto
Omöjligt att avgöra utifrån bilderna. Det ser ganska modernt ut med kopparrör och klämkoppling? Är det ett äldre järnrör innanför så är det troligen gipsad gasbinda med mineralull, tagel, nöthår eller liknande innanför.

Tack för synpunkten, useless!

Har tagit lite bättre bilder nu som visar något som kanske liknar nöthår men det verkar bara finnas precis innan det vita skiktet börjar. Det hänger i alla fall ut en del längre hårstrån precis under muttern.

Men om jag förstår allting rätt så skulle ev. asbest (om den nu fanns) sitta tätast intill röret och inte på utsidan?

• Väggmonterat vattenrör med coupling och synliga fiberstrån nära det vita skiktet, potentiellt asbestbekymmer diskuteras.
    Skapa konto
  • Närbild på ett vitt isolerat rör med en mässingsmutter överst och några utspridda hårstrån under muttern.
    Skapa konto
  • Närbild på ett rör med en mutter och hårlikt material innan det vita skiktet börjar.
    Skapa konto
Redigerat:
Ja, om det är asbest där så sitter det en 1-2 mm tunn filt lindad runt själva röret. Sen kan det vara lite mer asbest i rörböjar och förgreningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.