Inser nu när bordet jag bygger nästan är färdigt, att jag använt inomhuslim. Det är ett litet bord som inte ska tåla några värre belastningar än en kaffekopp och annat man lägger ifrån sig bredvid soffan på altanen. Är det kylan, regnet eller känslan av utanförskap som limmet inte tål? Och vad händer när det regnar på det, eller vad det nu är det inte tål - exploderar det och tar halva kvarteret med sig, eller betyder det bara att det kommer vara lite mindre hållbart efter ett antal år ute?

Nu har jag mest gjort bordet för att träna upp mina gamla träslöjdskunskaper och jag behöver det verkligen inte, men det känns ju lite surt om jag gjort något som självdör innan påsk.

Var lugn, du är inte den förste som gjort så. Du kan använda det utomhus under sommarhalvåret om du skyddar det mot regn. Tänk på gamla köksstolar, som hade ännu känsligare lim.

Absolut, men sommar i skydd av regn är ju som inne. Eftersom det är mer ett träningsbygge än ett efterlängtat bord kommer jag nog ställa ut det och låta det både stå och frysa och bli blött. Jag är mer nyfiken än orolig över mitt bord.

Risken är väl att limfogarna löses upp av vattnet. Nu vet jag inte vad du har limmat men är det en bordskiva som är en limfog så är det ingen bra idé oavsett limtyp att ha en sådan exponerad för regn. Finns en anledning att nästan alla utemöbler har brädor med mellanrum som bordsskiva.

Det är som @vectrex skriver: det är bra att undvika limfogar utomhus. Utomhuslimmer som PU-lim är inte så roliga att jobba med vid möbelprojekt.

V vectrex skrev:
Risken är väl att limfogarna löses upp av vattnet. Nu vet jag inte vad du har limmat men är det en bordskiva som är en limfog så är det ingen bra idé oavsett limtyp att ha en sådan exponerad för regn. Finns en anledning att nästan alla utemöbler har brädor med mellanrum som bordsskiva.
Så långt jag kom innan jag insåg misstaget var ben och ram. Sedan ska det på ribbor som "skiva" och hylla under men de får bli med rätt lim. Som sagt är jag mer nyfiken än orolig, då det mest var ett projekt för att träna lite.

Träram och ben i obehandlat trä för ett pågående byggprojekt, utan ribbor och hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.