Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej!
Vi renoverar barnens rum i vår 70-tals villa. Mellan barnens rum finns en vägg som satts upp efter att huset byggdes. Man har då också satt in träpanelstak. Vi har nu tagit ner träpanelstaket och avser använda det gamla gipstaket. De på bilderna synliga träreglarna ska tas bort. När vi tar ner träpanelstaket så blir det en ca 5 cm hög springa mellan väggen och taket. Se bifogade bilder.
Nu är frågan hur man löser detta bäst och snyggast. Jag ser några alternativ:
1. Jag sätter dit en tillskuren smal gipsskiva som täcker glipan och bredspacklar hela väggen. För stor risk för
sprickor?!?
2. Jag sätter nya gipsskivor framför nuvarande skivor över hela väggen (och bredspacklar).
Vad tror ni? Har ni några förslag?
Tacksam för all hjälp!
Tack för svar! Vill helst inte sänka taket. De där reglarna sitter dessutom ganska svajigt.TeroM skrev:
Ja, det är sant att det räcker med skruv och skarvspackling.
Vad tror du om alt 1?
Enkel lösning för den late: peta in lite isolering och täck glipan med en golvlist som är bredare än glipan?
Annars är variant 1 snygg och billig om du gör det själv. Alternativ 2 (med tunt renoveringsgips?) är ju lite enklare, lite dyrare. Bredspackling borde inte behövas i något av fallen? Isolering i glipan oavsett alternativ.
Annars är variant 1 snygg och billig om du gör det själv. Alternativ 2 (med tunt renoveringsgips?) är ju lite enklare, lite dyrare. Bredspackling borde inte behövas i något av fallen? Isolering i glipan oavsett alternativ.
Alternativ 1!
Sitter det väv på väggen eller är det målad gips?
I det senare fallet behöver du inte bredspackla hela väggen utan var noga med att spackla in pappremsa längs skarven. Gör inget om det bygger 1-2mm upptill, dra bara ut det på nån dm neråt så det inte blir synlig kulle.
Sitter det väv på väggen eller är det målad gips?
I det senare fallet behöver du inte bredspackla hela väggen utan var noga med att spackla in pappremsa längs skarven. Gör inget om det bygger 1-2mm upptill, dra bara ut det på nån dm neråt så det inte blir synlig kulle.
Klicka här för att svara