Rampamuffen
Tänkte montera golvgips ovanpå ett undergolv av plank (32mm) för att få det helt slätt inför övergolvsläggningen. Undergolvet är återbrukat, skruvat med 5x70mm skruv och 60 år gammalt så det är inte helt jämnt mellan skarvarna. Kanske behöver slipas.

Tänkte skruva men har läst att det även ska limmas. Är det nödvändigt med lim? Vill helst slippa kemikalier och kladd...

Kör med skruvautomat så inga problem att dra många skruv.
 
Vi är många som ogillar lim i byggnadskonstruktioner som en ryggmärgsreflex men i vissa lägen är det nödvändigt. Ska du ha keramiskt material ovanpå golvgipsen tror jag att lim är ett måste.
 
Rampamuffen
Vad gör limmet som skruv inte gör skruvat med 15x15 cm? Blir många skruvar...
 
Jag har använt fix på ett brädgolv när jag skulle lägga gips.
Efter 12 år så är golvet helt tyst och inga sprickor någon stans.
Sågade golvgipset så att skarvarna blev mitt på brädan.
 
Rampamuffen Rampamuffen skrev:
Vad gör limmet som skruv inte gör
Bra fråga. Själv har jag lärt mig det the hard way. Det uppstår små rörelser i vertikalled som gör att fogarna inte håller. I många konstruktionssammanhang är det skruvlimning som gäller för att få full samverkan mellan materialen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.