Undrar om någon har erfarenhet av olika märken på murputs?
Har några väggar som ska putsas och får inte till det. Tycker putsen inte håller ihop speciellt bra och torkar för fort. Använder KC 50/50 från Mira.

Blandar efter de mängder som anges och kör med visp i ca 7-8 minuter. Har förvattnat väggen i flera omgångar.

Jag klarar av att bredspackla en vägg med bra resultat utan att behöva slipa speciellt mycket efteråt =) Så jag är inte helt oduglig. Så jag tänker att med lite övning borde detta gå också.

Men börjar undra om det finns andra märken som kanske är lättare att jobba med? För ser jag på Youtube så är konsistens och den tid de har att bearbeta putsen efteråt helt annorlunda än för mig. Putsen blir liksom sandig väldigt fort efter att den kommit upp på väggen. Har max 15-20 min på mig att gå tillbaks och rätta av putsen. Vilket blir stressigt när väggen är 2.7m hög och 1m bred.

Eller är det så att blandningsförhållandena på påsen är helt fel? Är det mer eller mindre vatten som behövs?

Många frågor men kanske kan få lite hjälp. Börjar bli lite irriterad då detta misslyckande stoppar upp resten av renoveringen.

Casaloco
S stefand skrev:
Undrar om någon har erfarenhet av olika märken på murputs?
Har några väggar som ska putsas och får inte till det. Tycker putsen inte håller ihop speciellt bra och torkar för fort. Använder KC 50/50 från Mira.

Blandar efter de mängder som anges och kör med visp i ca 7-8 minuter. Har förvattnat väggen i flera omgångar.

Jag klarar av att bredspackla en vägg med bra resultat utan att behöva slipa speciellt mycket efteråt =) Så jag är inte helt oduglig. Så jag tänker att med lite övning borde detta gå också.

Men börjar undra om det finns andra märken som kanske är lättare att jobba med? För ser jag på Youtube så är konsistens och den tid de har att bearbeta putsen efteråt helt annorlunda än för mig. Putsen blir liksom sandig väldigt fort efter att den kommit upp på väggen. Har max 15-20 min på mig att gå tillbaks och rätta av putsen. Vilket blir stressigt när väggen är 2.7m hög och 1m bred.

Eller är det så att blandningsförhållandena på påsen är helt fel? Är det mer eller mindre vatten som behövs?

Många frågor men kanske kan få lite hjälp. Börjar bli lite irriterad då detta misslyckande stoppar upp resten av renoveringen.
Vad är det för storlek på sanden i bruket 0-1 eller 0-3? Tycker 0-1 bruk är lättare att jobba med för hand

Det är 0-3mm.
Finns det putsbruk c med 0-1mm? Kanske det som är skillnaden. På alla videor påpekas bara hur viktigt det är att välja rätt puts. Men väldigt lite om hur man avgör vad som är rätt.

Ser på videon när de putsar med weber base 224, och det finns inte en chans för mig att använda den tekniken. Där är ju bruket nästan som klister. Och det går till och med att fästa smala reglar som man kan ha som avdragsbanor.

Casaloco
prövat ett 0-1 bruk och se om det blir någon skillnad. En del kör en liten skvätt diskmedel i bruket också

Tack.

Men är också lite intresserad av hur stor skillnad det är på olika märken? Om det är det som är mitt problem. Att jag behöver ett bruk som är lättare att jobba med och som har längre öppet tid.

Byggmax puts är riktigt kass på alla sätt och vis. Aldrig mer.

Finjas är min favorit, men dyr om man inte har en bra deal. Bauhaus Probau var riktigt fin att jobba med, i klass med Finja.

Tack.

Jag fortsätter med lite putsfrågor, även om det avviker från ämnet om tillverkare.

Olika puts har ju olika hållfasthet. Men jag har egentligen inget att referera till så de siffrorna säger mig ingenting. Annat än inbördes skillnad mellan puts.

Det är väggar i ett badrum som ska putsas och bli raka. De flesta ställen behöver inte mer än 1-1.5cm puts, men en vägg är riktigt illa och där behövs 4-5cm på ca halva väggen.

Är gipsputs tillräckligt starkt även i så tjockt laget? Är den putsen som är fiberarmerad bättre? Även om den måste läggas på i fler omgångar än gipsputsen.

Är all puts stark nog att hålla för kakel efter tätskicktet?

Jag har kört byggmax putsbruk i källaren. Tycker den har funkat bra, gjort slut på 3-4 ton hittills. Putsar alla väggar i hela källaren.
Men jag har inte provat något "fint" märke då det var utanför budget.
Puts är utmärkt underlag för kakel och klinker.

Gipsputs har jag ingen erfarenhet av mer än att folk avråder från att använda det utomhus och i källare.

Om du ska putsa 4-5 cm så föreslår jag att du "grovputsar" där det behövs som mest och låter stå i minst ett dygn innan du lägger på det slutgiltiga lagret. Jag har som mest putsat 3-4 cm och det är lätt att det ramlar ner och orsakar svordomar. Det är också svårt att få bra finish med så tjock puts.

En tumregel är att underlaget ska vara lika starkt eller starkare än putsbruket annars kan det lossna från underlaget efteråt.

• Gilla
Barkspade
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.