Jag vet att dörrmåttet ska vara 90, då alla andra dörrar har det. Men undrar hur mycket utrymme man måste lämna på sidorna om dörren. Alltså väggen till höger och vänster om själva dörrkarmen?
Tänker på lister till dörren

På var sida om öppningen är där ca 2

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Lite osäker på vad du menar men jag hoppas att Swedoors tabell över förhållandena mellan flera olika mått hjälper dig: [länk]
Om inte får du fråga igen ;)
Tänker, om väggen är ett L, kan jag ha öppningen till dörr, alltså 90 cm hela vägen in i hörnan där en regel finns eller måste det finnas ett vist avstånd från hörnan. Tex till lister osv.
För vi ska sätta upp Reglar och då är det 3.5 cm kvar på ena sidan att sätta regel på för att öppningen ska bli 90 cm. Kan man då fixa en regel som är 3.5 cm utan att det blir problem?

kristofer12345
Du kan sätter en liten list över det avståndet till hörnan som är kvar o gå över den ena sidan på dörrkarmen med listen finns miste som är 4 cm ca eller mindre :)

• Gilla
Eraze
  • Laddar…
BirgitS
Om dörren går inåt i hörnet så bör man kunna öppna dörren åtminstone rakt ut (90 grader) utan att dörrhandtaget går in i väggen bredvid. Vår badrumsdörr, som ju förstås öppnas utåt, har bara en kvartsstav som foder på insidan för det är allt som får plats i det hörnet.

• Gilla
Eraze
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.