Hej, har funderingar på att ta bort en vägg mellan kök och vardagsrum.
I husbeskrivningen står det (Bärande innerväggar är av 17 cm betong) innebär det att andra väggar som är 10 cm är icke bärande? Eller kan andra väggar som är 10 ha andra bärande funktioner? Byggkonstruktör ett måste för arbetet eller vad tycks?

Tacksam för svar

Jag tror att "Bärande innerväggar är av 17 cm betong" betyder att övriga innerväggar (som inte är bärande) är av annat material, t.ex. regelväggar av trä med gipsbeklädnad. Det betyder också att det finns ett betongbjälklag ovanför. Då är bara betongväggar bärande. Materialet är viktigast vid bedömningen, inte tjockleken.

Finns det några som helst konstruktionsritningar? I.s.f. blir det väldigt svart på vitt vad som är bärande.
I övrigt har Justus rätt som vanligt.

Tack för svaren, borde ha lagt till mera info från början.. :thinking:. Här kommer det jag har tillgång till.
I beskrivningen står så ( Icke bärande mellanväggar i bottenvåning som erhåller upplag å källarmur eller betongbjälklag skola murad av 10 cm lättbetongplattor.)
En hand som håller en linjal mot en arkitektonisk ritning med en planlösning och en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal handritad arkitektritning av bottenvåningens planlösning med markerad icke bärande vägg.
Skapa konto
Visa bilaga 380940
1 bottenvån. Pekar på den vägen jag tänker på
Bild 2 är också bottenvån.
Källare och bottenvån är betong, plattan är betong.
På våning 2 som var vind innan är det två sovrum och badrum. De förstärkte golvet till badrummet. Ett litet badrum, kakel och klinker.

Vägen som jag vill ta bort är 10cm. Takmaterial bottenvån är inte betong.

Redigerat:
Has75 Has75 skrev:
Tack för svaren, borde ha lagt till mera info från början.. :thinking:. Här kommer det jag har tillgång till.
I beskrivningen står så ( Icke bärande mellanväggar i bottenvåning som erhåller upplag å källarmur eller betongbjälklag skola murad av 10 cm lättbetongplattor.)
[bild] [bild] [media]
1 bottenvån. Pekar på den vägen jag tänker på
Bild 2 är också bottenvån.
Källare och bottenvån är betong, plattan är betong.
På våning 2 som var vind innan är det två sovrum och badrum. De förstärkte golvet till badrummet. Ett litet badrum, kakel och klinker.

Vägen som jag vill ta bort är 10cm. Takmaterial bottenvån är inte betong.
En ritning till för hela huset

• Handritad ritning av en hussektion med måttangivelser och takstruktur.
    Skapa konto

Bästa svaret

Jaha, riktigt som jag föreställde mig ser det inte ut. Samtliga mellanväggar i bv är troligen av lättbetong, inte armerad betong. Helt säker kan man dock inte vara eftersom det är samma form av skraffering. Ytterväggarna verkar vara helstens murade väggar. De bärande mellanväggarna går vågrätt på ritningen, alltså mellan sovrummen och mellan köket och hallen. I vardagsrummet går det en stålbalk i taket (DIP 18) som ersättning för en vägg.

Ett tips till andra som har liknande frågor: Visa upp så mycket material ni har från början!

J justusandersson skrev:
Jaha, riktigt som jag föreställde mig ser det inte ut. Samtliga mellanväggar i bv är troligen av lättbetong, inte armerad betong. Helt säker kan man dock inte vara eftersom det är samma form av skraffering. Ytterväggarna verkar vara helstens murade väggar. De bärande mellanväggarna går vågrätt på ritningen, alltså mellan sovrummen och mellan köket och hallen. I vardagsrummet går det en stålbalk i taket (DIP 18) som ersättning för en vägg.

Ett tips till andra som har liknande frågor: Visa upp så mycket material ni har från början!
Tusen tack, mycket kunskap har du(y)(y)(y):ok:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.