Har ett trappräcke där avslutningen av trappräcket sitter löst idag. Finns ett monteringshål ca 6-8mm där jag funderar på om jag ska använda fransk träskruv/sexkantsskruv eller en bult med inslagsmutter.
Väggen för infästning är endast gipsskiva och råspont vilket inte räcker till. Öppnade upp väggen på andra sidan och har för avsikt att sätta in en regel att göra infästningen i.
Ska jag använda fransk träskruv eller bult med inslagsmutter? För/nackdelar med respektive? Vill såklart inte öppna upp väggen igen efter detta är monterat.
Mvh Richard
Väggen för infästning är endast gipsskiva och råspont vilket inte räcker till. Öppnade upp väggen på andra sidan och har för avsikt att sätta in en regel att göra infästningen i.
Ska jag använda fransk träskruv eller bult med inslagsmutter? För/nackdelar med respektive? Vill såklart inte öppna upp väggen igen efter detta är monterat.
Mvh Richard
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Bästa svaret
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Inslagsmutter i trä?, möjligen en rampamuff.
Fransk skruv har jag slutat gilla.
Vanlig men grov träskruv tror jag fungerar.
Protte
Fransk skruv har jag slutat gilla.
Vanlig men grov träskruv tror jag fungerar.
Protte
Angående inslagsmutter. Tänkte då förborra hål i regeln som fästs på insidan och slå i just en inslagsmutter för att sedan köra en m6-m8 bult från räckessidan.prototypen skrev:
https://www.byggmax.se/inslagsmutter-3206-habo-p7240316
Utseendemässigt vill ja gärna ha sexkantskalle på räckessidan, men de kanske finns kraftiga träskruvar med sådan skalle?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Låter som en bra lösning med islagsmuttern. Just där muttern sitter behövs större diameter på hålet. Undvik att ha den större diametern hela vägen, bra om bulten får stöd av hålet.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du men ar en sådan här:G Gue skrev:
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/specialskruvar/skruvstift-2000022750
Finns det bara att skruva i i väggen, så är det nog en bra lösning.
Hej
Blev till att använda vanlig kraftig träskruv. När jag öppnade väggen på insidan satt det en gammal 50x50 regel där.
Bedömde att det inte fanns tillräckligt djup för inslagsmutter. Visade sig också att den tidigare skruven till räcket var skruvad helt snett så den satt bara ytterst lite fast i 50x50 regeln.
Lyckades vinkla ny skruv i nytt spår så jag hamnade mitt i regeln. Passade även på att sätta upp mothåll/småreglar om denna infästning inte håller och att jag i framtiden använder bredare beslag vid infästning av trappräcket.
Blev till att använda vanlig kraftig träskruv. När jag öppnade väggen på insidan satt det en gammal 50x50 regel där.
Bedömde att det inte fanns tillräckligt djup för inslagsmutter. Visade sig också att den tidigare skruven till räcket var skruvad helt snett så den satt bara ytterst lite fast i 50x50 regeln.
Lyckades vinkla ny skruv i nytt spår så jag hamnade mitt i regeln. Passade även på att sätta upp mothåll/småreglar om denna infästning inte håller och att jag i framtiden använder bredare beslag vid infästning av trappräcket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden