Har ett trappräcke där avslutningen av trappräcket sitter löst idag. Finns ett monteringshål ca 6-8mm där jag funderar på om jag ska använda fransk träskruv/sexkantsskruv eller en bult med inslagsmutter.
Väggen för infästning är endast gipsskiva och råspont vilket inte räcker till. Öppnade upp väggen på andra sidan och har för avsikt att sätta in en regel att göra infästningen i.
Ska jag använda fransk träskruv eller bult med inslagsmutter? För/nackdelar med respektive? Vill såklart inte öppna upp väggen igen efter detta är monterat.

Mvh Richard

Bästa svaret

Inslagsmutter i trä?, möjligen en rampamuff.
Fransk skruv har jag slutat gilla.
Vanlig men grov träskruv tror jag fungerar.
Protte

• Gilla
RichardRR
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Inslagsmutter i trä?, möjligen en rampamuff.
Fransk skruv har jag slutat gilla.
Vanlig men grov träskruv tror jag fungerar.
Protte
Angående inslagsmutter. Tänkte då förborra hål i regeln som fästs på insidan och slå i just en inslagsmutter för att sedan köra en m6-m8 bult från räckessidan.
https://www.byggmax.se/inslagsmutter-3206-habo-p7240316

Utseendemässigt vill ja gärna ha sexkantskalle på räckessidan, men de kanske finns kraftiga träskruvar med sådan skalle?

Genomgående bult med fyrkantsbricka och mutter.

Låter som en bra lösning med islagsmuttern. Just där muttern sitter behövs större diameter på hålet. Undvik att ha den större diametern hela vägen, bra om bulten får stöd av hålet.

Det finns special skruvar med träskruv i ena sidan och gäng på andra jag tror det var Habo som hade sådana prefekt för trappräcken

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ja

Hej

Blev till att använda vanlig kraftig träskruv. När jag öppnade väggen på insidan satt det en gammal 50x50 regel där.
Bedömde att det inte fanns tillräckligt djup för inslagsmutter. Visade sig också att den tidigare skruven till räcket var skruvad helt snett så den satt bara ytterst lite fast i 50x50 regeln.
Lyckades vinkla ny skruv i nytt spår så jag hamnade mitt i regeln. Passade även på att sätta upp mothåll/småreglar om denna infästning inte håller och att jag i framtiden använder bredare beslag vid infästning av trappräcket.

• Ny träskruv installerad i regel för infästning av trappräcke, tidigare snett inskruvad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träreglar förstärkta med metallvinklar och skruvar mot en öppen väggstruktur med isolering.
    Skapa konto
  • Ny skruvad träregel med metallbeslag på trävägg, vid sidan isoleringsmaterial.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.