1 730 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
bygga altan
hej
jag ska bygga en altan men har lite problem med höjden på grund av taket. höjden till altanen kan vara 220 cm i längre sidan och i andra änden (lägre sidan) kan vara 210 cm om jag köra med 2 procent lutning. altanen skulle jag vara 5 meter lång och 3,70 meter bred och jag vill inte ha träpelare i mitten. eller två träpelare i sidled. snö zonen är Örebro 2,5. vad har ni för förslag. tusen tack för hjälpen.
jag ska bygga en altan men har lite problem med höjden på grund av taket. höjden till altanen kan vara 220 cm i längre sidan och i andra änden (lägre sidan) kan vara 210 cm om jag köra med 2 procent lutning. altanen skulle jag vara 5 meter lång och 3,70 meter bred och jag vill inte ha träpelare i mitten. eller två träpelare i sidled. snö zonen är Örebro 2,5. vad har ni för förslag. tusen tack för hjälpen.
Är det inte ett uterum du ska bygga?ashkan1361 skrev:
hej
Sällan man har 2% lutning på ett altangolv.
ja faktiskt en uterum och den som jag hade berättat är för uterum taket.
Då måste du se till helheten.ashkan1361 skrev:
2 grader för uterumstak är fel. Minst 4 grader bör det vara.
Börja rita in taket så får du vad som krävs för resten
Troligen har du en altandörr som ska gå att öppna utan att ta i balkarna i taket.
Slutligen får du höjder för golvet.
Jo jag byggde uterum och ny altan förra våren och där var det tajt.
Jag har 2 cm frigång för altandörren och takbalkarna
Allt dimensionerat för snöfaktor 2
Jag lovar att jag räknade, mätte och dubbel kontrollerade många gånger.
Finns de som fått göra fula urtag i takbalkarna när altandörren slår i dem.
tack så mycket . det ska jag rita om igen och fundera på dörren också. tackar
Klicka här för att svara