Byggmaterial & Byggteknik
Lopex: Hade också nog spacklat, dock med våtrumsspackel som grund för att få en hårdare grund innan vanligt spackel används
jai134: Jag tror inte jag behöver bekymra mig, vad det låter :-) tack så mycket!
Sakkeee: [citat] Ja det är absolut ett alternativ! Är dock sugen på att bygga något eget. Tyckte det blev så fint då jag hjälpte en kompis bygga sin trall.
Trrttsch: [citat] Det lutar åt det faktiskt. :) Lite kass ekonomi just nu men vill passa på att fixa rummet nu på påsklovet när alla andra planer blivit ändrade. Det är bara så tråkigt att måla tak så det verkade så enkelt med nya plattor. En sista tanke bara, vad tror ni om gles och domkraft? Vinkelrätt mot hängande bula? Att få upp stora plywood ark verkar svårt på en man. PS. Har
Moltipo: Bor i en lägenhet (bostadsrätt) där fastigheten är från 1929. På innerväggarna mot grannfastigheten har man tidigare reglat upp gipsväggar. Antagligen för man inte orkat reparera skador i putsen och gjort det enkelt för sig. Dessa har jag börjat ta ner för att återskapa till original. I främst vägghörnen men även vid tak och golvlist har putsen lossnat och på vissa ställen
ArneTW: Är de tillräckligt stora så går det nog bra... Det finns många hus som står på sten/nedgrävda stenar. /ATW
Johan Gunverth: Rita upp en cirkel med blyerts, såga lite innanför och raspa sedan upp resterande gips. En rasp med en slät och halvrund sida är alltid bra att ha. [bild]
Pear4Life: Fick du upp skärmen på väggen? *nyfiken
jonaserik: Övriga delar av väggen ser släta ut, hacka bort det som ligger över, du tar en rak bräda och drar över väggen så ser du vart det ska hackas bort ,slipmaskin inget bra dammar ner hela huset, Sen fuktar du väggen med en blomspruta så den blir bra våt, väntar tills den nästan torkat och spacklar med ett vanligt billig väggspackel, slipar spacklar igen tills det är jämt och slät yta
Hantlangaren: Jag har en kantlist runt min pool som är fastskruvad i underliggande komposittrall, men trallen är inte optimal att skruva i och skruvarna släpper så jag skulle vilja lägga en list av något slag under trallen som en genomgående skruv biter ordentligt fast i (trallen har 2-3 cm överhäng över poolkanten). Trälist känns inte optimalt pga närheten till vatten. Någon som har förslag på
jonaserik: Det går , men se till att fixet kammas med ca 6 - 7 mm höjd och ca lika bredd, plattan ska då läggas på och gnuggas ner , vid gnuggning så kommer fixet att jämna ut sig under och fylla upp som det ska, i princip totalt underliggande fix blir det. höjden på färdig undersida platta blir då ca 3 - 4 mm högre än underlaget + plattans tjocklek , du får mäta ordentligt
-RB-: Betonggolv slits på ett helt annat sätt än vad betongväggar gör och bildar mer damm om det inte är behandlat på något vis. Du behöver inte vara orolig för dina väggar.
Anonymiserad 138940: Tack för svar. Kommer köra 3 slingor 20mm pex. De andra vet jag inte riktigt ännu, men har någon månad på mig att klira ut detta.
Skier12345: Så nära ytterväggen som möjligt.
Thereseinorr: Det är mot ytterväggarna jag funderar.. där går alltså plasten bakom gipset och sen blir det en öppning in mot hörnet. Om jag lämnar plasten som den är kommer det va öppet för fukt att komma från rummet till utsidan av plasten mot timret. [citat]
Skånepöjk: Tack för råden! Då gör jag som ni säger och låter allt vara :) Blev bara lite nojig när jag kände att endel större stenar var lösa och att det såg ut som stora håligheter i muren.
Pappa1986: [citat] Jo det är helt sant men som du säger, mindre troligt Trevlig helg
Vermilion: [citat] Exakt. Kommer förankras i en regel i taget samt gjutas fast i golvet. Kommer ta i lite och köra på 4st 45*170 reglar som är limmade. Totalt 180*170 :)
PochM: Har en del av ladugården till vedbod. Portionerar om lite i övriga delar och funderar över att förvara virke i vedboden. Det hade passat väl ur utrymmes synpunkt med bra möjlighet att smidigt stapla långa längder en bit upp från marken. Är det dumt att förvara virke till renoveringar i samma utrymme som veden? Ved drar ju alltid med sig lite småkryp även om det framförallt är
m800sweden: Tack för bilden, perkylainen :ok: När man plåtar tak invändigt, något jag bör tänka på? Lägger man glespanel cc300 tvärs över takstolarna, å plåt längs med? Hade velat lägga tp20 plåt längs med takstolar, då det inte är spikrakt mellan undersidorna på takstolarna (kan diffa nån cm här å där..) å det då är lättare när plåtarna sviktar med profileringen, om ni
yehor: Jag har ett utrymme med måtten 215x82x12 och här skulle jag vilja på plats med två skjutdörrar och en vägg. Om jag bygger en vägg med 45 regel,12.5 gips och lämnar en 1cm marginal för dörrarna så blir dörrarna endast 2.5cm. För mig känns det lite klent, eller är det bara att köra på? Om jag vill ha tjockare dörrar och smalare vägg, har bygger jag en smalare vägg? Finns några
pandalus: Så i vårt gamla hus har någon antagligen tagit bort en kattvind och gjort en tvärgående vägg. Den vill jag ha bort, och då undrar jag om jag behöver förstärka där den gamla kattvinden varit. Alltså har väggen som de gjort bärt upp eller ersatt någon belastning? Bifogar bild på två fantabulösa ritningar på hur det ser ut nu och hur jag tänkt samt två bilder inne från
lopec: Jag är mer bekymrad över att du inte hittar fler reglar än så? Står huset kvar?
looserskin: [citat] Ja det är såklart en idé. Men kanske är det egentligen träreglarna bakom som oroar mig mera än tretexen, när jag tänker efter. I ett annat rum i källaren har vi kanske en svag doft (inte mögel) som skulle kunna komma från skivan i väggen. Fanns det någon någorlunda enkel lösning att byta ut tretex och träreglar mot något annat så skulle jag nog därför ändå överväga
Martin Lj: [bild] Kommer ha en utbyggnad av liknande princip som på bilden. En sak jag inte förstår är hur man ska bocka till plåten som sitter på fasaden just uppe vid nocken så att det inte bildas någon glipa för vatten att rinna genom. Kan någon förklara hur plåten ska bockas samt länka till exempel på lämplig plåt? Hade tänkt typ sån här plåt
Johanlidman: [citat] [citat] Jag har använde vinkeljärn för att skruva fast alla delarna i ramen men kunde nog dra ut hela ramen och skruvat fast den bakre delen mot husväggen pånett enkelt sätt men latheten sa att vinkeljärn blir enklast. Jag har en lutning på ca 2cm från huset ut mot gräsmattan som jag använde vattenpass modell längre och plastdistanser på 100*100mm (2,5 och 10mm tjocka) under