E.F
Hej, jag såg att det inte stod rätt till med vårat golv och bestämde oss för att riva upp, ser det är blött/fuktigt. Ska invänta till helgen för att ta oss ett titt på utsidan, riva upp brädor osv.. men vad tror ni? Vad ska man titta efter o tänka på ??

Detta måste ja blivit i samband med att vi haft som mycket storm/regn det senaste.
Det är söderläge och det känns som att all väderlek utspelar sig just i denna del av huset.
Tacksam för hjälp/funderingar!
Skador på trägolv och vägg med synliga fuktmärken och uppbruten yta vid en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat golv med synlig fukt och mögel nära en fönsterkarm där delar av golvet rivits upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt- och mögelskador vid golvsockel och revet golv, indikation på vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vått och skadat golv vid dörrtröskel med synlig fukt och skador på material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktfläckar på betonggolv och skada på sockel vid hörn inomhus indikerar vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskadat golv nära fönster med upprivna ytor och tydliga fuktfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tegelfasad?
 
Bilder från utsidan tack,
 
  • Gilla
EL Anders och 4 till
  • Laddar…
E.F
GoForIt GoForIt skrev:
Tegelfasad?
Det är träpanel
 
E.F
Vy av en inre hörn av ett rum som visar golv och väggbeklädnad, med synlig isolering och ett glapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E.F
Närbild på ett fönster från sidan som visar fönsterkarm och en del av fönsterbrädan, möjlig vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg och golv i hörnet vid fönster med tecken på möjlig vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är på andra våning, svårt att ta bild, måste skaffa en stege för att komma upp och få med hela fönstret framifrån.

Men kan de vara så att det läxker in uppifrån o ner, hmm?
 
Svårt att bedöma med hjälp av bilderna..
Vatten kan rinna långa vägar, och ibland kan det vara mycket tidsödande att hitta skadan/orsaken
 
Kanske kommer in på ovansidan fönstret, ovanför överblecket om det är otätt mot fasaden :(
 
  • Gilla
Ecke16
  • Laddar…
Mats-S
ojoj ... det där ser inte bra ut ... :worried:
Jag tycker att bilderna visar att det pågått ett läckage ett längre tag ... kan vara en ganska stor skada då när du börjar riva i det.
Mer fakta och bilder från utsidan tack
 
  • Gilla
Faalle och 6 till
  • Laddar…
Ser ju ut som en spricka i plåten där. Jag har även varit med om liknande då infästningen av plåten haft bakfylla. Så jag hade börjat med att kika på denna och se hur den ser ut, där ligger många bekymmer i felbokade plåtar eller att de hamnat snett efter stormar etc. Spricka i grå plåt vid infästning nära en vitmålad yta, markerat med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E.F
T Tobias Nordling skrev:
Ser ju ut som en spricka i plåten där. Jag har även varit med om liknande då infästningen av plåten haft bakfylla. Så jag hade börjat med att kika på denna och se hur den ser ut, där ligger många bekymmer i felbokade plåtar eller att de hamnat snett efter stormar etc.[bild]
Vi ska riva imorgon/söndag och försöka se hur det ser ut under, men tack för tipset, ska tänka på det imorgon. Alltid bättre med ett par tränade ögon!
Ska lägga upp bilder när vi börjar riva.
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
Du kan i alla fall redan nu sätta in en avfuktare. Eventuellt rita upp på väggarna hur långt det var fuktigt fast det lär ni mäta med fuktmätare sen ändå, kan jag tänka.
 
  • Gilla
E.F
  • Laddar…
T Tobias Nordling skrev:
Ser ju ut som en spricka i plåten där. Jag har även varit med om liknande då infästningen av plåten haft bakfylla. Så jag hade börjat med att kika på denna och se hur den ser ut, där ligger många bekymmer i felbokade plåtar eller att de hamnat snett efter stormar etc.[bild]

TS bör ringa sitt försäkringsbolag och låt dem komma på en titt. Det första han skall göra.
Sedan en byggare som kan riva och återställa .
 
  • Gilla
leffe-e och 8 till
  • Laddar…
Kan du inte ta ett par översikts bilder från både in och utsida. Dvs inga närbilder. Då skulle du kunna få ett svar på trolig anledning och därefter åtgärd
 
  • Gilla
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
Var det läcker är svårt att säga ifrån lite bilder. Men plåtarbetena är inte gjorda av en plåtslagare. Plåten skall gå under salningen på sidan vilket den inte gör nu. Dessutom gör fogen som är ditkletad att vatten som tar sig in längre upp inte kan rinna ut på plåten. När man bygger en träfasader likt alla andra fasadmaterial måste man tänka vatten bakom panelen kommer vatten att ta sig då måste den ha någonstans att ta vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.