Byggmaterial & Byggteknik
Fairlane: Perfekt! Sifvert hade, nu ska jag kontakta dem. Stort tack.
ravve007: @Silver78 tack verkligen för din input! Den där Hey´di verkar ett osäkert kort, men jag går bara på magkänsla... hydrauliskt kalkbruk och en kalkfärg är väl det säkraste/vanligaste känner jag också, så jag kanske ska hålla mig till det. Prismässigt är det likvärdigt med Hey´di. .
amoreex: För att avsluta min tråd så är jag glad att jag körde med 21x170! Det resulterade i att jag behövde kapa garderoberna: men endast 5mm!! Hade annars behövt kapa 13mm.. [bild] Så nu står de där! Och ikväll blir första kvällen vi sover i sovrummet på en månad..
mxjolle: Ptja, jag kan inte i detalj men det är väl om det är lera eller att man inte får tag i en luftficka att suga ifrån. För oss var det grus/makadam under plattan.
justusandersson: Betong är ett hygroskopiskt material som kan ta upp avsevärda mängder fukt. Kondens i betong rinner inte tillbaka. Tänk på alla äldre källarväggar av betonghålsten som garanterat utsattes för mycket kondens. Så länge man inte klädde väggarna invändigt med ett fuktkänsligt material gick det bra. Ångspärrens primära uppgift är att förhindra kondens i material som inte tål det
KnockOnWood: Så här har jag byggt ner ca 130 mm som saknades upp till taket. Bara lite 28x70 mm "glespanel". Skall väl dit en täckbräda så småningom också... [bild]
JonkaRud: [citat] Tack så mycket för svar. Ja tyvärr hamnar en takstol nästintill i mitten. Men då kör jag på två stycken skruvlimmade, tänkte först att man kanske var tvugna att ha ännu starkare (typ tre skruvlimmade eller limträ) men det var bra att två räcker gott å väl
Stefan Argus: Är nyfiken på hur ni gjort då jag har ett liknande problem?[/QUOTE]
huggan: [citat] Jag är med på hur du menar. Ska köra med 145 trall och golvreglarna är faktiskt 145 också så kör nog på detta. Tackar.
justusandersson: När det gäller trappräccken står det så här i byggnormen (BBR): "Räcken i trapplopp bör vara minst 0,9 meter höga. Om en öppning vid sidan av ett trapplopp är större än 0,4 meter i båda längdriktningarna och vånings- höjden är mer än 3,0 meter, mätt från golv till golv, bör räcket vara minst 1,1 meter. Räcken på trapplan inom den enskilda
Olaf3: Moelven regina skiva har jag kört med efter att inledningsvis haft nåt skräpfabrikat som jag tror var från Karlskrona eller nåt sånt. För att sätta upp skivorna gör jag två st såna här ”hjälpande händer”: i ena änden av en 45x45 som 800 mm lång skruvar jag en bit 22x95 som är 100 lång. Sen sätter jag upp dem med en tving i glespanelen så att jag kan lägga upp nästa skiva
Annickaaa: Hej, Vi ska göra exakt samma sak, har du något företag & byggnadskonstruktör att rekommendera? :) Tacksam för hjälp.
Derbyboy: Tror jag gör så....fortsätter med papp eller kanske: https://www.bauhaus.se/luftsparr-isolina-130cm
StHö: Har sett ett par annorlunda byggtekniker som dykt upp i mitt fb-flöde. Dels det franska Brikawood som ju byggs upp med småbitar och dels något hus från något av grannländerna i öster som byggs med "dubbla" väggar. (kolla länkarna så fattar ni vad jag menar) Vad som de har gemensamt är ju att ingen av dem ser ut att använda någon slags ångspärr på insidan och heller ingen luftspalt
Darling McFluff: [citat] Absolut, mot huset sitter den mot grunden. Ytterst med plint och i mitten på plattor. Man orkar ju inte gräva hur mycket som helst :D
Arga ingenjörn: Upplevde den svarta betydligt mjukare än hornbachs gula (motsvarar säkert Isolas blåa i höjd) vilket ju inte riktigt är det man är ute efter i ett golv. Om du ändå använder den svarta så se till att bara använda typ tunn fiberduk som mellanlägg mellan lager, inte foam eller motsvarande. Då blir det definitivt för mjukt att gå på.
bradgard: Vi ska göra om ett tidigare förråd i garagebyggnad som är avdelat med vägg till ett andra garageutrymme. Golvet i garaget är gjuten armerad betong. Finns två kulvertar under garagebyggnaden (typ 1,5 i höjd), varav den under förrådet vittnar om en ca 1x1 m öppning i golvet. Förrådet har reglats ovanpå betongen och lagts trägolv ca 2 cm tjockt, spånskivor och limmad plastmatta.
Stugmannen: byggmax har en ny skiva i cement i deras lager nu. https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043
Narren666: [citat] Kan du inte sätta en 45*45 mellan 800, så nya CC blir 400?? För att sedan ha stående osb?
Mellmountain: Nu är trappan klar! Tack alla ni som tog er tid att hjälpa mig. Jag gjorde nya hål, det fanns tillräckligt med plats för det som tur var. Slutresultatet kan ni se här: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-furutrapp-foere-efter.369640/ /M
justusandersson: Sprickor mellan murade partier och träkonstruktioner är ett klassiskt problem i småhus. Vanligast är kanske sprickor mellan murstock och omgivande väggar. Det gäller att planera så att materialgränserna hamnar där de bäst kan kontrolleras, t.ex. med lister. Kakel är ett fantastiskt material som rätt använt håller i tusen år. På en träregelvägg högst 20 år. Det går bra att
crazytok: Hade behövt lite tips och råd. Skall bygga ett mindre staket på baksidan huset, mot en slänt och skogen. Vill helst göra det så enkelt som möjligt så att det både går fort och blir billigt. Det är en sträcka om kanske 15-20meter och det är mest för att få ett snyggare avslut på tomten, men också för att säkra upp slänten så att inte barn ramlar ner hur som helst.. skall även
MackanM: Hej Nytt hus - Sto tunnputs insida - Limma gipskiva med kakelfix Läste i forumet att någon rekommendera inte det pga att Ytong blocket ska andas. Blir de inte tilltäppta när man spacklar och målar över sedan? Anledning: - Puts blir dyrt = Entreprenör - Gipsskivor billigt = Gör det själv. Kan man få lite rekommendationer. OBS limningen av gipsskivor är ej dot and dab lösning utan som
JEGS: Har ca 150 m överbliven golvvärmeslang liggandes. Hur tror ni den reagerar ute i naturen? Blir den spröd och spricker snabbt? Bör den förslagsvis täckas mot UV-ljus? En vattenslang av bättre sort har ju sådant skydd.
Retrofia: Tack! Ska tänka på det. Mina skenor är 2 meter. Vore det bättre att köpa nya så att jag kan sätta bärlisten precis under taklisten men ändå kunna ha skenorna vilande på golvlisten? Eller spelar det inte så stor roll om de står på golvlisten? Alt sätta bärlisten ca 40 cm ner från taket?