Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Jag tror du har missat hur verktygstillverkning går till nuförtiden .. Det finns inte 300 olika fabriker som tillverkar falstänger, utan ett fåtal. Ena dagen gör man Stubai, andra dagen Bessey, tredje dagen BIltema, fjärde dagen ETC. Allt med en viss kvalitet, till ett visst pris. Det kan vara så att Stubai äger fabriken, eller nån kinesisk verktygsjätte.J Jesper Ronn skrev:
Problemet med Biltema är inte att de har egna fabriker som bara tillverkar dåliga saker, utan att man inte vet innan vad man får när man köper deras produkter. I vissa fall kan det ju vara dumt att chansa, som på tex. en kamremsspännare, men i vissa fall kan man ju köpa och testa, som med en tång ..
Ja, jag ser inget uppenbart fel på den som att det skulle vara kortare hävarm/annan utväxling eller nån annan funktionell skillnad. Så frågan är hur missnöjd man blir om man ska falsa några fönsterbleck en gång i livet?S Stefan1972 skrev:
Finns en del skrivet om Biltemas och julas billigare tänger: julas ska vara hyfsad men grov i smidet och ger därför märken i plåten om man inte banderar den med trasor etc. Biltemas har bl a fått nedan bifogade omdöme. Jag vill ha en tång av hygglig kvalitet utan att pröva enklare alternativ som jag måste testa och ev byta. Det är det frågan går ut på, dvs jag önskar i första hand tips från de som provat och känner till vad man bör satsa på i segmentet (tycker 1200-1300 för t ex stubai är i häftigaste laget)
Jag har ett par från Biltema och har använt dem en del vid olika jobb på husen. Ser som nämnts tidigare inga direkta fel eller problem med dem och enkelt att fixa till dem lite om man vill eller behöver då är de riktigt prisvärda. Är det något jag uppskattar betydligt mer när det kommer till plåtjobb är det i så fall saxar av olika och rätt typ där är det sämre ställt med sånt från lågprishållet. Saxar har jag fått och skaffat via avlagda proffsmodeller samma med någon falstång men där ser jag liten skillnad mot Biltemas.J Jesper Ronn skrev:Finns en del skrivet om Biltemas och julas billigare tänger: julas ska vara hyfsad men grov i smidet och ger därför märken i plåten om man inte banderar den med trasor etc. Biltemas har bl a fått nedan bifogade omdöme. Jag vill ha en tång av hygglig kvalitet utan att pröva enklare alternativ som jag måste testa och ev byta. Det är det frågan går ut på, dvs jag önskar i första hand tips från de som provat och känner till vad man bör satsa på i segmentet (tycker 1200-1300 för t ex stubai är i häftigaste laget)
Är det någon gång där träning och handlag är mer utslagsgivande än verktygen är det vid plåtjobb. Som alltid bra med rätt doningar men här når man knappast ända fram även med yttersta toppskikt i material som ej fullfjädrad förare.
De olika synpunkterna fick mig att landa i en enkel Falstång från Julas sortiment. Är väl att jämföra med Biltemas variant tänker jag. Kollade över ”korgen” och noterade att tängerna kändes ganska gedigna som sådana men att det var ojämn kvalitet på precisionen i tängernas käftar. Vissa var även väldigt ojämna i godset. Tog hur som helst ett gott exemplar och hoppas att den ska fylla sin funktion.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden