3 989 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Elfa bärlist på gipsvägg med metallreglar
Jag tänkte sätta upp 3-5 st elfahyllor 30cm djupa och 160 cm långa längs en vägg i nya lägenheten. Trodde att det var träreglar men har kommit fram till att det måste vara metallreglar bakom gipsen med 60 cm mellanrum. Det kan vara dubbla gipsskivor, ska ta reda på det. Jag vill kunna ställa ordentligt med saker på hyllorna så vad är bästa sättet att få fast det hela?
Alt 1. Bärlist, kan ställa skenorna på golvlisten för extra stöd. Skruva i metallreglarna eller med molly eller motsvarande direkt i gipsen? Eller en kombination?
Alt 2. Skenor som jag skruvar antingen i metallreglarna eller direkt i gipsskivor, vad är bäst? Kan ställa även dom på golvlisten för extra stöd.
Alt 1. Bärlist, kan ställa skenorna på golvlisten för extra stöd. Skruva i metallreglarna eller med molly eller motsvarande direkt i gipsen? Eller en kombination?
Alt 2. Skenor som jag skruvar antingen i metallreglarna eller direkt i gipsskivor, vad är bäst? Kan ställa även dom på golvlisten för extra stöd.
Kolla vad elfa rekommenderar för max-vikter på de två alternativen, se vad som passar ditt behov.
Att köra med bärlist är ju smidigt, men jag har för mig att lastförmågan blir lägre.
Oavsett 1 eller 2 skulle jag välja Molly/expanderplugg istället för att skruva i plåtregeln.
Att köra med bärlist är ju smidigt, men jag har för mig att lastförmågan blir lägre.
Oavsett 1 eller 2 skulle jag välja Molly/expanderplugg istället för att skruva i plåtregeln.
Ok, tack för svar! jag tänkte att det skulle bli snyggare hål att dra rakt i reglarna (och med bärlist) om jag sen vill flytta hyllan av någon anledning. Men det sitter alltså bättre med expanderplugg? Vore ju bra för då slipper jag kapa bärlisten för att passa in den mot reglarna (om jag nu väljer den).Dowser4711 skrev:
Det som kan vara en idé är att i så fall sätta bärlisten så högt du kan. Ju närmre taket desto stabilare är ju väggen.
Sen är det inte fel att ha hängskenorna rakt för stålreglarna. Skulle knappt tro det är jättenödvändigt men det är ju lite stabilare där åtminstone. De har en förmåga att bågna något ut så det blir en glipa mitt på och ligger emot där nere och där blir det således ganska bra tryck in mot väggen. Tänker att har man otur och skenan sitter mitt emellan två reglar kanske den arbetar sig inåt genom gipsen.
Sen är det inte fel att ha hängskenorna rakt för stålreglarna. Skulle knappt tro det är jättenödvändigt men det är ju lite stabilare där åtminstone. De har en förmåga att bågna något ut så det blir en glipa mitt på och ligger emot där nere och där blir det således ganska bra tryck in mot väggen. Tänker att har man otur och skenan sitter mitt emellan två reglar kanske den arbetar sig inåt genom gipsen.
Tack! Ska tänka på det.
Mina skenor är 2 meter. Vore det bättre att köpa nya så att jag kan sätta bärlisten precis under taklisten men ändå kunna ha skenorna vilande på golvlisten? Eller spelar det inte så stor roll om de står på golvlisten? Alt sätta bärlisten ca 40 cm ner från taket?
Mina skenor är 2 meter. Vore det bättre att köpa nya så att jag kan sätta bärlisten precis under taklisten men ändå kunna ha skenorna vilande på golvlisten? Eller spelar det inte så stor roll om de står på golvlisten? Alt sätta bärlisten ca 40 cm ner från taket?
Klicka här för att svara