Har ett nytt svenskt fabrikat av spårad mdf 2,4 x 0,4 som jag inte använt tidigare. Riktigt jobbig att få upp som innertak med både kortsida och långsida skarvar som ska i varandra. Samtidigt. Och inget riktigt material att smälla till för att få ihop det pga det är tunt (och lätt, tack).
Nån som har nån smart teknik för att få till det här om man är själv? Eller är fyra händer ett måste?

Ovanligt motsträvig att pressa in i skarvarna är den jämfört med de fabrikat som funnits tidigare. Byggmax hade en norsk skiva som funkade ok fast man var själv men den har utgått.

R
2,4X0,4 är meter får jag hoppas
Du får väl några småbitar kvar som går att använda som mellanlägg för hammaren och knacka ihop dom
Hyr en skivlyft som man lyfter gipsskivor upp till tak med , eftersom skivorna är tunna så kan du få göra något som håller emot , några reglar som ligger på lyften , kostar inte många kronor över en helg om du klarar det på kort tid , du får fria händer då

Tack för ideer. Jag har inga problem ha skivan på plats då jag klämmer fast en list med en liten luftspalt under skivan. Bekymren börjar när jag ska få not och spont att gå ihop och den här veka mdf skivan börjar flisa sig om det tar emot det minsta.
Nu har jag fått upp tre skivor och märker att jag måste fasa alla kanter extra och lägga fasen i sån vinkel att det verkligen hjälper.
På slutet blir det att klippa till med en smäll på en spillbit men man måste vara försiktig annars studsar skivan ut igen. Eller i andra änden...

Jag gillar absolut inte det här fabrikatet. Den är måttmässigt rätt utformad när den är på plats men den är inte designad för smidigt montage. De andra fabrikat jag provat genom åren är mycket bättre. I resten av huset blir det skivan som kallar sig själva ”originalet”.

Var har du hittat takskiva som är bara 3mm?! Jag letar med ljus och lykta efter sånt. Vill gärna veta, jag håller på att riva bort masonit från 60-talet i källartaket och vill inte ha nånting som bygger mer än så för att slippa problem med ledningar mm.

O Olaf3 skrev:
Tack för ideer. Jag har inga problem ha skivan på plats då jag klämmer fast en list med en liten luftspalt under skivan. Bekymren börjar när jag ska få not och spont att gå ihop och den här veka mdf skivan börjar flisa sig om det tar emot det minsta.
Nu har jag fått upp tre skivor och märker att jag måste fasa alla kanter extra och lägga fasen i sån vinkel att det verkligen hjälper.
På slutet blir det att klippa till med en smäll på en spillbit men man måste vara försiktig annars studsar skivan ut igen. Eller i andra änden...

Jag gillar absolut inte det här fabrikatet. Den är måttmässigt rätt utformad när den är på plats men den är inte designad för smidigt montage. De andra fabrikat jag provat genom åren är mycket bättre. I resten av huset blir det skivan som kallar sig själva ”originalet”.
Var fäster du skivan i taket och med vad ? i noten på sponten då kan det bli som en svulst som tar i mot när nästa skiva ska dit

Moelven regina skiva har jag kört med efter att inledningsvis haft nåt skräpfabrikat som jag tror var från Karlskrona eller nåt sånt. För att sätta upp skivorna gör jag två st såna här ”hjälpande händer”: i ena änden av en 45x45 som 800 mm lång skruvar jag en bit 22x95 som är 100 lång. Sen sätter jag upp dem med en tving i glespanelen så att jag kan lägga upp nästa skiva takpanel på de där hjälpande händerna. Sen är det bara att skjuta upp skivan så den går in i sponten på förra skivan.
Som jag skrev tidigare kör jag med lilla handhyveln och bryter övre kanten på sponten så den inte är så vass och jag drar med ett stearinljus längs efter hela kanten på sponten. Då går det lite lättare få ihop skivorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.