sunnis
Hej!

Har ett nybyggt hus där jag färdigställer övervåning, kommit till det sista steget med att trappräcket. Verkar ju finnas 2 olika standardhöjder, 900mm eller 1100mm där nybyggda hus egentligen "ska/bör" ha 1100 om jag har förstått det rätt. Men snickeriet jag ska beställa trappan från så tycker de 1100mm är onödigt högt och anser att 900mm är finare och lite mer lagom höjd i privatbostäder.

Jag har aldrig riktigt reflekterat över höjden på trappräcken och blev helt ställd av frågan, vad blir finast:thinking: Ska väl försöka visualisera sen hemma med meterstocken men det hade varit intressant och höra hur andra har det hemma eller nyligen byggt trappräcke?

När det gäller trappräccken står det så här i byggnormen (BBR):

"Räcken i trapplopp bör vara minst 0,9 meter höga. Om en öppning vid sidan av ett trapplopp är större än 0,4 meter i båda längdriktningarna och vånings- höjden är mer än 3,0 meter, mätt från golv till golv, bör räcket vara minst 1,1 meter.

Räcken på trapplan inom den enskilda bostadslägenheten bör vara minst 0,9 meter höga. Om våningshöjden är mer än 3,0 meter, mätt från golv till golv, bör räcket vara minst 1,1 meter. Räcken på trapplan utanför den enskilda bostadslägenheten samt räcken på balkonger och loftgångar bör vara minst 1,1 meter höga."

Trappräcken bör alltså vara 1100 mm om våningshöjden är mer än 3 meter, annars 900 mm. Handledare bör sitta på 800 mm höjd.

• Gilla
Tjrex och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.