7 866 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Inför husköp: hur undersöker man syllen på ett 80-tals hus?
Sida 1 av 2
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Jag har tittat på ett Myresjöhus byggt 1987 med platta på mark. Det är i princip inget gjort sedan huset byggdes förutom att fasaden målades om för några år sen. Till och med vitvarorna är original!
Eftersom husmarknaden är rätt upphaussad i stan och både läget och för all del priset är rätt attraktivt gäller det att inte fundera för länge.
Samtidigt pratar man med folk som är mer bevandrad i huskonstruktioner och då säger dom så här: är sulan inte isolerad så är det bara en tidsfråga innan fukten börjar tränga upp i syllen som på den tiden mycket väl kunde bestå av tryckat virke som ställdes direkt på sulan utan diffusionsspärr. Att sen byta syll blir både dyrt och omständligt vilket är fullt förståeligt.
Jag frågade mäklaren om sulan var isolerad men hon visste inte och dom som byggde huset är inte längre i livet. Mäklaren sa så här: dom flesta sulor var väl oisolerade före 90-talet men någonstans måste ju man förändrat sig.
Av förklarliga skäl är syllen inte direkt synlig och jag tyckte heller inte att det luktade konstigt men jag undrar hur man kan kolla sånt här innan köp? Om man begär en husbesiktning: gör då besiktningsmannen det per automatik, särskilt då dom mycket väl känner till problemet eller är det en extra tjänst? Jag har själv en USB-ansluten s k endoskop kamera. Kan man använda en sån?
Jag har mailat hustillverkaren men inte fått svar och som sagt: här kan man inte vänta några veckor och fundera för länge för då säljs huset så jag uppskattar ett snabbt svar.
Eftersom husmarknaden är rätt upphaussad i stan och både läget och för all del priset är rätt attraktivt gäller det att inte fundera för länge.
Samtidigt pratar man med folk som är mer bevandrad i huskonstruktioner och då säger dom så här: är sulan inte isolerad så är det bara en tidsfråga innan fukten börjar tränga upp i syllen som på den tiden mycket väl kunde bestå av tryckat virke som ställdes direkt på sulan utan diffusionsspärr. Att sen byta syll blir både dyrt och omständligt vilket är fullt förståeligt.
Jag frågade mäklaren om sulan var isolerad men hon visste inte och dom som byggde huset är inte längre i livet. Mäklaren sa så här: dom flesta sulor var väl oisolerade före 90-talet men någonstans måste ju man förändrat sig.
Av förklarliga skäl är syllen inte direkt synlig och jag tyckte heller inte att det luktade konstigt men jag undrar hur man kan kolla sånt här innan köp? Om man begär en husbesiktning: gör då besiktningsmannen det per automatik, särskilt då dom mycket väl känner till problemet eller är det en extra tjänst? Jag har själv en USB-ansluten s k endoskop kamera. Kan man använda en sån?
Jag har mailat hustillverkaren men inte fått svar och som sagt: här kan man inte vänta några veckor och fundera för länge för då säljs huset så jag uppskattar ett snabbt svar.
Börja med detta.T tgr_se skrev:
Hittar du inget där så är väl mitt tips att köp huset, besiktiga och se till att kolla upp det vid besiktning. Förmodligen får man göra ett hål bakom en golvsockel för att kolla. Är det då problem så hoppar du av eller försöker pruta lämplig summa för att kunna åtgärda.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Nja, när man går på en husvisning och det kryllar av andra spekulanter som nästan direkt är beredd att köpa huset så är väl inte detta med att begära ut husritningar från kommunen det första man tänker på, kan tänka mig att det kan ta några veckor innan dom har agerat på en sån förfrågan.
Köpa huset och sen kolla upp det? Så går det väl inte till. Mitt livs största affär och jag ska köpa det först och sen försöka pruta om jag hittar fel? Man har ju undersökningsplikt som köpare och dom kan inte neka att man behöver gå innanför skalet så att säga för att göra detta men då ska man också återställa alla eventuella ingrepp efteråt. Dom har sen ingen anledning eller skyldighet att återbetala några pengar om man hittar fel efter köpet, bara innan. Men skulle det vara skador och syllbyte är aktuellt så är jag inte ens intresserad.
Köpa huset och sen kolla upp det? Så går det väl inte till. Mitt livs största affär och jag ska köpa det först och sen försöka pruta om jag hittar fel? Man har ju undersökningsplikt som köpare och dom kan inte neka att man behöver gå innanför skalet så att säga för att göra detta men då ska man också återställa alla eventuella ingrepp efteråt. Dom har sen ingen anledning eller skyldighet att återbetala några pengar om man hittar fel efter köpet, bara innan. Men skulle det vara skador och syllbyte är aktuellt så är jag inte ens intresserad.
Det är just så det brukar gå till. Varje spekulant har inte med sig varsin besiktningsman som gör en tvåtimmars besiktning under visningen, utan man skriver ett kontrakt med besiktningsklausul efter vunnen budgivning. Sen har man (vanligtvis) två veckor på sig att besikta och komma med eventuella motbud eller dra sig ur utan att det kostar något.nizzehult skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Jo, jag vet att man inte är bunden att stå för sitt bud innan den är korrekt besiktad. Sen kan man fråga sig varför inte detta görs av säljaren innan objektet sätts ut, alla skulle vinna på detta.useless skrev:
Det är just så det brukar gå till. Varje spekulant har inte med sig varsin besiktningsman som gör en tvåtimmars besiktning under visningen, utan man skriver ett kontrakt med besiktningsklausul efter vunnen budgivning. Sen har man (vanligtvis) två veckor på sig att besikta och komma med eventuella motbud eller dra sig ur utan att det kostar något.
Det vore mycket enklare om man visste fakta innan man drar igång nåt. Man får dessutom betala besiktningen själv även om man drar sig ur köpet.
Sen kan jag tycka att mäklarnas roll är rätt tråkig; dom tar inga risker, tar bara reda på dom fakta som dom absolut måste, hänvisar vidare om man har frågor och sen hetsar man alla köpare att lägga bud för att ens kunna köpa fastigheten. Jag tycker t ex att frågan jag har om syllen skulle mäklaren tagit reda på.
I detta fall står det inte ens nåt om budgivning eller att det angivna priset är "utgångspris" så då förväntar man sig nästan att dom ska acceptera det pris som man begär men mäklaren säger ändå att om någon lägger detta bud så är budgivningen igång sen...
I Danmark är alla bud hemliga och så borde det även vara här.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Fick svar från tillverkaren och jodå, dom säger att dessa hus hade en 70mm isolering på betongplattan och 18mm spånskiva. På betongplattan lades en sylltätning och en syll 21x95mm.
Detta stämmer nästan med kommunens byggritningar, där står det 60mm isolering.
Så det verkar vara rätt gjort utan fuktrisk.
Jag frågade mäklaren om detta med vitvarorna och hon sa att det var så men fanns det verkligen keramikhäll 1987?
Jag frågade mäklaren om detta med vitvarorna och hon sa att det var så men fanns det verkligen keramikhäll 1987?
1987 Microvågsugn efterfrågas mest. Glaskeramikhällar är på gång. Avfallssortering. Snickerier/front på kylskåp och frys. Större utrymmen för vinflaskor i köket. Spis och arbetsbänk mitt i köket.
https://www.viivilla.se/kok/koksinspiration/en-svensk-kokshistoria/
https://www.viivilla.se/kok/koksinspiration/en-svensk-kokshistoria/
Om man lade 70 mm isolering på betonplattan är det en riskkonstuktion. Isoleringen under betongplattan är mycket säkrare.nizzehult skrev:
Fick svar från tillverkaren och jodå, dom säger att dessa hus hade en 70mm isolering på betongplattan och 18mm spånskiva. På betongplattan lades en sylltätning och en syll 21x95mm.
jag har den varianten byggde 1980-81 plast+70 frigolit+spånplatta men jag la om köks+hallgolv på grund av knarr i golvet för ca 10-12 år sen och det såg fint ut under inga problemhscn skrev:
grannen byggde 1982 och där la de frigoliten under btg (samma husfabrikant nordisk trähus)
Kan naturligtvis fungera men risken för skador är högre, därför riskkonstruktion.T tergo skrev: