En balkong som befinner sig ett antal meter upp i luften kräver hänsyn till säkerhetsaspekter som man inte behöver tänka på när det gäller ett vanligt altandäck. @John Smiths förslag i inläg #2 att först komplettera fasadklädseln och sedan fästa en bärlina genom denna är olämpligt av flera skäl. Fogen mellan bärlina och fasadpanel kan dra till sig fukt som leder till att panelen långsamt ruttnar även om bärlinan består av tryckimpregnerat virke. Det är ett mycket vanligt problem i samband med altaner. Det är dålig konstruktionsteknik att fästa något som representerar så stora laster på det sättet. Balkongen kommer att väga runt 6 ton med nyttig last. Det blir många kilo per skruv. Jag är också tveksam till användningen av galvade balkskor som inte är klimatskyddade. De kommer att rosta så småningom och har för tunt gods för att stå emot en längre tid. Antigen gör du en annan typ av infästning eller så använder du rostfria beslag eller beslag av mycket kraftigare material.

Tobzter
Hmmm galven är ju ett klimat skydd ? .
Självklart ska man bygga säkert. Men nu känns de som att man tar upp grejer som inte riktigt kommer ske. 2mm stål som är galv/förzinkat. Håller hela min livstid å även mina barns innan de har hänt något... Men allt ska även målas. Så om ja målar dessa med hammarlack så kommer dom även hålla för mina barn barn barns framtid.

Jag uttryckte mig nog inte tillräckligt tydligt. Förzinkade balkskor i plåt är inte lämpliga i oskyddade lägen utomhus. Antingen monterar du dem på ett mer skyddat sätt eller så väljer du en annan infästningsmetod, t.ex. att ställa bjälkarna ovanpå bärlinan. Hela inre delen av balkongen måste skyddas med plåt precis över golvnivån som är uppdragen på väggen innanför panelen. Förzinkade och galvade produkter utomhus bör alltid målas.

Förzinkning och galvning är rostskydd med begränsad hållbarhet. Utomhusmiljön i Sverige varierar mycket när det gäller korrosivitet. Här i Blekinges kustband där jag bor håller bara A4 klassad (syrafast) skruv.

Tobzter
Funkar de med 10x100 mm fransk skruv cc 600 i grunden på bärlina eller ska man ta 10x120?

Kontrollera först att skruvdimensionen klarar en tillräckligt stor vertikal last. Med c/c på 600 mm blir det över 200 kg per skruv. Jag tycker man ska räkna med det dubbla för att ha marginaler. Skruvlängden beror också på tjockleken på det material som du skruvar fast bärlinan i. Är det också 45 mm bör 100 mm räcka, är det tjockare så välj 120 mm.

Tobzter
Nu ligger allt på plats bara räcket kvar då kom en ny nöt att knäcka vi vill ha ribborna på insidan ,
det står helt still hur man ska lösa det i hörnstolpen,
Någon som har ett förslag`?
Trätrall med räcke och hörnstolpe i teknisk ritning, söker lösning för att fästa ribbor på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.