Hej,
Undrar om ngn av er kan hjälpa.
Har jättedålig koll på vad som gäller hur mycket gipsskivor tål i vikt.

Har en tanke på att sätta upp ett elfa hyllsystem på en gipsvägg.

kan inte hitta några reglar då ena väggen är 920mm bred och den andra (på andra sidan dörren) är 1270mm så hyllplanen kommer vara 900mm breda på ena och 1200mm på andra.

Tänker mig 2300mm skenor och 300mm djupa hyllplan. 7 hyllplan per sida som kommer fylla sin funktion som bokhylla.

Jag vill ogärna montera något som kan få hela väggen att gå sönder då jag inte hundra om en 13mm gipsskiva pallar tyngden.

Uppskattar inputs från er med erfarenheter då jag saknar just detta.

Bifogar en bild på väggen så för överblick. alltså hyllsystem på var sin sida om dörren.

Tusen tack på förhand.

Mattias

Vit vägg med stängd dörr omgiven av mätplatser för elfa hyllsystem på gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror inte en 13mm gips klarar så många böcker. Reglarna går nog tyvärr i linje med dörrkarmen där dörrfodret sitter nu.
Det finns ju elfa ”klick in system”. Sätt bärskenan så långt upp på väggen som möjligt, där väggen möter taket. Där borde du ha en horisontell regel förhoppningsvis. Testskruva och kolla om skruven drar bra.

Tack för input.
Tänker att de horisontella skenorna med 5 fästpunkter kanske fördelar vikten mellan de sju hyllplanen men tänker kanske fel?
Dragkraften nedåt kanske blir för mycket ändå?

Ska kolla upp om hängskena kan fungera, kan vara en lösning men då takhöjden är 3m så kanske nedersta hyllplanen kommer lite väl högt från golvet.
Måste funta lite på den.

tommib
Om väggen bara består av gips hade jag inte ens övervägt att hänga en så tung pjäs som en hel bokhylla i den. Är du säker på att det är en ren gipsvägg?

Hängskena kan fungera om du fäster in den i samtliga reglar men du måste då veta var de är. Den måste alltså inte vara längst upp på väggen utan kan vara längre ner så länge du fäster den i de stående reglarna.

Mollyplugg tar väl ca 40 kg per fästpunkt men jag skulle ändå vara rädd för att hela väggen kommer ner om inte skenorna satt i reglar.

Förra ägaren hade en stringhylla och monterade den med Molly men den hyllan har även fötter så tyngden av hyllan tog golvet, elfa med skenor är bara väggen som får ta smällen.

Reglar ett måste då, ska scanna med en GMS 120 imorgon för att lokalisera. Hoppas det finns något som fungerar.
Tack för era inputs!

• Gilla
Radhus2
  • Laddar…
tommib
Kör med String igen då, det är ändå snyggare :)

Välkommen till forumet förresten!

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Ska försöka övertala min fru! :-)
Tack snälla! Med en del fix hemma så behöver man råd/tips av kunniga människor!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.