Svårt hur man ska resonera kring det. Har det inte blivit problem på 50 år borde man ju kunna utgå från att det inte är ett problem just på den platsen? Har själv bekanta som har en helt oisolerad platta från 50 talet på ett hus, sen brann huset ned och de byggde nya huset på gamla plattan.

nizzehult
hscn hscn skrev:
Kan naturligtvis fungera men risken för skador är högre, därför riskkonstruktion.
Kan du utveckla det? Jag förstår att om frigoliten är ingjuten i betongen så utgör den absolut inget riskmoment gällande fuktvandring men vad skulle skillnaden vara att lägga den på betongen? Den suger ju heller inte fukt. Visste förresten inte att man byggde så en gång i tiden, trodde alltid att frigolit gjöts in.

nizzehult nizzehult skrev:
Kan du utveckla det? Jag förstår att om frigoliten är ingjuten i betongen så utgör den absolut inget riskmoment gällande fuktvandring men vad skulle skillnaden vara att lägga den på betongen? Den suger ju heller inte fukt. Visste förresten inte att man byggde så en gång i tiden, trodde alltid att frigolit gjöts in.
Jag är ingen expert men har lärt mig den hårda vägen genom egen erfarenhet. Det är förmodligen mindre risk om man lägger styrenplast ovanpå plattan istället för mineralull (som jag råkat ut för). Men man kan råka skapa en bra grogrund för mikrobiell aktivitet under cellplasten mot betongen. Betongen blir kallare och ånga kan kondenseras om betongen inte är isolerad underifrån. Särskilt riskabelt om det också finns organiska byggrester på plattan.
Sen är det säkert så att har det fungerat i en massa år är det ingen större fara. Inte heller med den variant som jag råkade ut för. Men som presumtiv husköpare har man ju oftast ingen aning om hur mycket säljaren förmedlar. Jag förordar en besiktning.
Hittade en beskrivning av de olika typerna av platta på mark som vid en hastig genomläsning verkar vettig.
https://www.polygongroup.com/global...r-man-fuktskador-med-betongplatta-pa-mark.pdf

nizzehult
Ja det är nog mycket beroende på vilka markförhållanden man har som avgör och om dräneringen runt huset fungerar bra.
Däremot är jag tveksam till att en besiktningsman bokstavligt talat skulle borra sig ner i grunden för att utreda detta. Jag har en föreställning om att dom mäter fukt med sin fuktmätare, använder näsan och sitt omdöme och erfarenhet och bara i förekommande fall river bort panel eller list om man misstänker nåt fuffens bakom. Och dessutom bara på nåt eller några rum. En riktig besiktning borde göras med fiberoptik och kamera anser jag.

nizzehult nizzehult skrev:
Fick svar från tillverkaren och jodå, dom säger att dessa hus hade en 70mm isolering på betongplattan och 18mm spånskiva. På betongplattan lades en sylltätning och en syll 21x95mm.
Detta stämmer nästan med kommunens byggritningar, där står det 60mm isolering.
Så det verkar vara rätt gjort utan fuktrisk.

Jag frågade mäklaren om detta med vitvarorna och hon sa att det var så men fanns det verkligen keramikhäll 1987?
Ja det fanns! Vi hade det från 1981!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.