Byggmaterial & Byggteknik
Hojte: [citat] Det är beroende på hur långt det är, står i installstionsanvisningen på golvet, på vårt husbygge la vi en rörelsefog under en vägg, för där stog det max 10m bred och vi har ca 11m
Oldboy: Om fasaden kan ta tyngden så behöver taket bara hålla panelen rak i sidled, dvs ingen nämnvärd belastning. Då bör det väl räcka med den regel/distans som går från takstolen ut över teglet?
TrädgårdsBjörnen: Skulle föreslå en svetsad papp, t.ex. https://eurotema.se/produkter/temaflex-sbs5500/ Sikta på 30 cm uppvik så får ni bra skydd lång tid framöver.
Floppalainen: Hej, är ny här. Vi har precis byggt plank mot grannen (ihop med denne). Vår sida består av stående plank med lockläkt. Har tyvärr ingen bild att ladda upp just nu. Vi bor centralt i Malmö och vill kunna stänga till om oss. Vi vill därför bygga en dörr i anslutning till planket. Jag försöker titta runt i vårt område hur plank ser ut och hur man löst det med dörrar. Googlar en del
snowjim: Hej, Vi ska byta dörr med sidoljus, priset hamna på runt 15-20 K med rätt kollör. I detta pris står sidorljus nästan för halva summan. Såhär ser det ut idag : https://imgur.com/a/09PBV9J Skulle man kunna bygga sidoljuset själv? Jag tänker en rejäl regel samt ett 3-glas fönster med liknande mått som sidoljuset. Det blir en del extra jobb såklart med lister och färg men priset
EnisP: Hej. Har tänkt på det med blåbetong. Dock har ägaren gjort radonmätning 2008. Värdet blev 30 bq/m3 både på nedanvåning och övervåning. Då borde man kunna utesluta blåbetong? Eller bör man ändå kolla väggarna med gammastrålningsmätare?
Oldboy: Som alltid med befintliga hus så får man göra det bästa man kan. Glöm inte att gnagarsäkra luftspalten. En vanlig konstruktion på träregelhus med tegelfasad är stomme-luftspalt-tegel. Ofta, men kanske inte alltid, är luftspalten försedd med isolering. Har för mig att jag läst ngn gng någonstans att min luftspalt var en murartumme då muraren behövde få ner lite fingerutrymme för
nochl: [citat] Är du orolig för lukt i själva tretexen så riv ut det. Jag fuskade en gång och la trägolv över en gammal fastlimmad matta och nu har jag nån gammal mattlukt i det rummet som stör mig dagligen. Vår tretex var bara ca 2cm så nån jätteskillnad i isolering gör den nog inte.
Tomture61: Finns fläktar som är anpassade till spirorör. Luftbutiken.se (kanalfläktar)
hornstäve: [citat] plywood är en bra ide! Tror jag kanske t o m tar osb för att spara in lite pengar. Tänker nog göra med 28*145-reglar på tvären (995-måttet) och sen OSB på. Då finns det 2 mm kvar att ev lägga durkplåt på om man vill snygga till det. Tänker nog göra i 3 delar för att få det vettigt hanterbart. Är mest orolig för om det håller att låta luckan vila på ”klackarna”
Slitvarg: [citat] Ansluter du trä dikt mot betong ska du använda någon form av isolering (”papp”) som är tillräckligt ångtät. Vindpappen är för öppen för att användas till ändamålet.
pa.ostman: Hej. Vi river upp ett gammalt undergolv för att räta upp bjälklag och lägga ett nytt golv. Det finns ett trappräcke som ställer till det lite. Jag planerar riva upp det gamla golvet och räcket. Skruva dit ett tillfälligt räcke i sidostolpe och underligare i bjälklaget som säkerhet medan jag riktar golv. När jag sedan lägger golvet så är frågan hur man gör det bäst. Kan man
stefand: Letade och sökte allt jag klarade för att hitta bästa metoden för att behandla en betong bänkskiva som ska ligga på ett utekök. Eftersom vi ville behålla en så ljus färg som möjligt så föll valet på akryllack, vi tog ett vanligt golvlack, halvmatt. Men det visade sig vara värdelöst. Efter 5 lag, färgen är förvisso ok, så skyddar det ingenting. Blir det lite vatten liggande,
Stefan N: Det är väl bara att du snyggar till det lite och sätter en täckbräda där?
Linamatilda: Okej, tack snälla @justusandersson för alla info! Och tack @JohanLun! Då ska vi kolla om det blir lösning att bara göra dörröppningen större!
Hejo10: Tack för ditt svar. Har haft lite förhöjda fuktvärden men ska installera avfuktare. Var lite osäker på impregnerat mtrl. Men ska inte använda! Lånar din idé med gjuta och justerbara stolpskor
EasyCash: Hej där, Skulle någon vänlig själ kunna skissa upp eller beskriva hur man ansluter detta uterum till befintligt tak? Tänker jag rätt att uterummets inre vägg som utgörs av fasaden blir "förlängd" uppåt och att själva anslutande delen mot befintligt tak kommer bli en triangelformad tom "box", dvs den delen som är högre upp? Kanske har någon byggt just detta uterum och kan dela lite
Linuswest91: Hejsan jag håller på bygga en bastu och hade tänkt sätta dessa stenar bakom kaminen: https://www.bauhaus.se/sten-aitana-svart-33-5x50cm?gclid=CjwKCAjwx9_4BRAHEiwApAt0zmzH03F2GCkS6t0uPzRO5pYb8wttfGuoAC7GyoJKHtQQOVYf3q9rmxoCJbcQAvD_BwE Det är en fristående isolerad bastu. Min tanke var att sätta bastufolie först, sen lekt, sen panel. Och efter det skruva en våtrumsgips direkt på panelen
BirgitS: Ett parkettgolv ska normalt läggas flytande, dvs. det måste kunna röra sig när det blir torrare eller fuktigare luft inne. Det låter lite svårt att kombinera det med att ställa en vägg ovanpå det.
Rusta Hus: [citat] Åh det lät avancerat det där med din exotiska idé, för en singeltjej som inte har snickrat förr, i alla fall inte höjd. :D Jag ska kolla efter nock till plasttak då, det borde jag tänkt på själv! Förstår nu vad du menar med brädan på gavlarna, det låter ju bättre. Gäller att mäta noga bara. Tusen tack för tipsen! (y)
Staffans2000: Börja i den enklaste änden. Första Blocket "skänkes mot bortforsling". Sedan bilmaskin. Staffan Page [MEDIA=youtube]xbhCPt6PZIU[/MEDIA]
Marcus Ericsson: [citat] Jag lutar mest åt det alternativet jag med. Tack för snabbt svar.