För o nackdelar med att lägga golvspån i hela min utbyggnad på 42kvm innan man spikar upp innerväggar? Inga bärande väggar alltså.
Ska bli 1 badrum, 1 sovrum och en hall med torkrum innanför i detta utrymme.

Kan man göra så med glespanelen i taket också? Bifogar en skiss på utbyggnaden.

• Handritad planritning över en utbyggnad på rutat papper med mått, markerade rum som badrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
säkert bara en smaksak. Men det är ju enklare att bygga väggar om golvet ligger där och även gles i taket. Pedanten gör säkert annorlunda men rent generellt så är ju inget modernt byggmaterial gjort så att man kan lyfta upp det av nån anledning ändå.

S Stefan1972 skrev:
säkert bara en smaksak. Men det är ju enklare att bygga väggar om golvet ligger där och även gles i taket. Pedanten gör säkert annorlunda men rent generellt så är ju inget modernt byggmaterial gjort så att man kan lyfta upp det av nån anledning ändå.

Så tänkte jag också. Får man en vattenskada tex. så blir det iaf att bryta sönder då golvspån iaf är limmat.

Claes Sörmland
Glöm inte att täta mellan innerväggens syll och golvetspånet. Kan bli en irriterande glipa som läcker ljud där annars.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Glöm inte att täta mellan innerväggens syll och golvetspånet. Kan bli en irriterande glipa som läcker ljud där annars.
Man limmar väl regeln i golvspånet ?

Claes Sörmland
R RoBo skrev:
Man limmar väl regeln i golvspånet ?
Ingen aning vad som är standard idag. Men limma med något fogfyllande i s f typ PL400, eller täta med latexfog efteråt.

Golvet före väggen när man bygger är rationellt.
Sämre när man ska ta upp golvet, inte lätt att kapa spånet ända mot väggen.

Golvet efter väggen så blir det mera svit i golvet närmast väggen om man inte kortlar mellan golvreglarna.

Pest eller kolera, bara att välja.

• Gilla
Level9 och 2 till
  • Laddar…
P
Det är väl så att stomljud överförs lättare från rum till rum om man har ett heltäckande spångolv (tror jag att jag läste ngn gång) Inget som skulle hindra mig från att lägga golvet först hur som helst.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
det normala är ju golvet först , utom när det är flytande golv

J
Följdfråga till er som kan. I fallet är det 42kvm. Ska man skapa rörelse fogar? Spån är väl rörelsefritt, men ändå

J Jotsat skrev:
Följdfråga till er som kan. I fallet är det 42kvm. Ska man skapa rörelse fogar? Spån är väl rörelsefritt, men ändå
Det är beroende på hur långt det är, står i installstionsanvisningen på golvet, på vårt husbygge la vi en rörelsefog under en vägg, för där stog det max 10m bred och vi har ca 11m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.