Vi har köpt ett trähus från 1929 med krypgrund. Under trappan till övervåningen är våtrumsmatta lagd. Men i mattan är en lucka upptagen, sannolikt inte av samma ägare som en gång la mattan. I utrymmet finns inkommande vatten, vattenmätare, elpatron till värmeelementen, varmvattenberedare och en WC-stol.
Jag tycker inte om den där luckan, samtidigt som jag vill ha den kvar. Det är enda vägen ner i krypgrunden. Men hur bekymrad ska jag vara?
Det går en stam från golv till tak från badrum på övervåningen. I den stammen har tidigare ägare monterat en WC-stol (troligen egentligen en vägghängd) 90 grader rakt in i avloppsröret. Avlopp uppifrån stänker alltså in i WC-stolen. Jag vill göra en riktig stos i golvet och koppla ihop rören under golvet i stället. Och så vill jag sätta upp ett litet tvättställ. Som det är nu går det inte att koppla in det ovanför där WC-stolen ansluter. Så jag vill sätta dit en stos för tvättstället också.
Jag tycker inte om den där luckan, samtidigt som jag vill ha den kvar. Det är enda vägen ner i krypgrunden. Men hur bekymrad ska jag vara?
Det går en stam från golv till tak från badrum på övervåningen. I den stammen har tidigare ägare monterat en WC-stol (troligen egentligen en vägghängd) 90 grader rakt in i avloppsröret. Avlopp uppifrån stänker alltså in i WC-stolen. Jag vill göra en riktig stos i golvet och koppla ihop rören under golvet i stället. Och så vill jag sätta upp ett litet tvättställ. Som det är nu går det inte att koppla in det ovanför där WC-stolen ansluter. Så jag vill sätta dit en stos för tvättstället också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
är det enda toan eller vad?
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Kör inte VVB via grensladden. Den kan bli väldigt varm om det är tveksam kvalitet.
Det är ju inte ett våtrum men i dag är det krav på golvbrunn i utrymme med VVB. Allt rätt så långt. Vattenbelastning finns ju bara vid en olyckshändelse, därför skulle jag eventuellt fundera över hur mycket skada det ställer till om det nån gång rinner ner vatten genom springorna runt luckan och kanske göra nån lämplig åtgärd för det.
Klicka här för att svara