Byggmaterial & Byggteknik
ilTotti: Hej Vi har en altan 8m x 3,5m (bredd x djup) med överhängande tak över hela altanen. Taket bärs upp av 4 trä-stolpar vilka står längst ut på "breddsidan" . Tyvärr är det så att dessa behövs bytas ut pga ålder/väta och att trät börjat bli dåligt. Planen är att ordna några skruvstämp som temporärstolpar och ersätta trästolparna en och en men undrar... Skall man ha någon viss
Gukken: Är det egentligen så konstigt att man har glesen ovan vägg? Det är väll det enklaste sättet att fästa fast väggen upptill? Den lär ju inte vara bärande i fall glesen ligger uppepå. Kör hårt med tigersåg. Är du fortfarande osäker så kontaktar du en konstruktör
Gukken: Jag skulle lägga en bit papp under tröskeln som går ut mot taket. Sen skulle jag palla upp tröskeln lite och foga mellan tröskel och pappremsan. Så gör vi ofta med balkongdörrar i nyproduktion. Har tröskeln ett spår för utvändig tröskelplåt? I så fall bör en sådan monteras också.
jajjemen: Bommarna på bilden har en klämkoppling för burtonrör verkar det som, är det något som vet till vilken ställning dessa bommar användes till och vilka som var tillverkare ?
myrstack: Givet att du har en skarv nära dosan och vad som ser ut som tillräckligt mellanrum försök få upp en liten kamera eller spegel och försök se hur det ser ut vid skarven. Hittar du något clips eller liten plastbit där på regeln eller på ovansidan av undertaket har denna släppt. Ett annat scenario är att du ser en tunn spik som sticker ut för att köpa tid annars kan du stämpa upp
Robin_Andersson: Ok 90x315 låter grovt och även 45x220? På den balkongen jag har haft i ett antal år så var balken mellan stolparna som bärlinan hängde på 45x195 och bärlinan 45x145 (max spännvid vid 60cc är 2,3m) Borde väl inte bli så mycket tyngre med en tät balkong som mot en tryckt glesbalkong eller? Jag har nämligen lite trångt mellan balkongdörren på övervåningen och ytterdörren under
ricebridge: En radikal idé är faktiskt att sätta fast kilar med rätt vinkel på hyllan, ett par tre stycken beroende på hur bred högtalaren är, eller vinkla hela hyllan. Sen fäster du högtalaren på kilarna/hyllan med självhäftande kardborreband. Det är inte alls så dumt som det kanske låter, det används redan idag för liknande applikationer. Det finns också dubbelhäftande byggtejp som är
ricebridge: Beror ju helt på hur där ser ut och vika förutsättningar som finns. Lite bilder skulle hjälpa och/eller någon skiss om hur du har tänkt dig.
useless: [citat] Ska ni kunna vistas där längre stunder när solen ligger på så behövs det isoleras. Ska ni bara ha det som förrådsutrymme så är det bara att lägga ut lämpliga brädor.
Fario: Nej, allt var inte dåligt men det var ruttet på några ställen. Det smulade och såg dåligt ut.
HSP: Spika igen hålet upp På bilden såg det ut att finnas ett fönster.... Om det gör det sätt i en lucka i fönstret. Eller gör fönstret öppningsbart utfifån.
Nötegårdsgubben: Samtidigt, hur mycket belastning blir det egentligen? Är det några kvadrat-cm anläggningsyta per clip och du har ett per halvmeter klarar det sig nog. PL400 fäster på det mesta...
Drömtroll: Justus ger några av de mest konstruktiva och kunniga råden på detta forum, så det är absolut värt att fundera över om visionen är möjlig (helst innan man köper huset såklart). Man kan ju alltid byta vision. Går det tex. att byta plats på matsal och det övre sovrummet i bilden och öppna en mindre del, typ 4 meter, mellan den nya matsalsdelen och vardagsrummet?
pathal: Riv. I efterhand kommer du tycka det är skönt med allt nytt. Byt dörrar och karmar också. Tråkig utgift nu. Betalar sig i längden, både ekonomiskt och personliga känslan.
navelludd: Som jag sa, antagligen en dum fråga. Frågar hellre än att vara ovetandes :) Tack.
Silver78: Nu är det svårt att se skadorna som helhet. Hur långt in går rötan? Är det torrt eller är drar det fukt? Att inte åtgärda syllen behöver inte betyda att man gjort fel. Det är ett omfattande jobb som krävs för att byta. Man slipper gärna om det går. Är det bara delar som behövs ut kan man lägga in passkilar. Ta bort skadade delar och in med nytt. Med tidens tand får man räkna
JohanN03: Jag har ingen erfarenhet av längre tid än ca 6 år men där är färgen som ny. Det är akrylat. Enligt anvisning gäller 2,5ml/liter färg. Jag kör det dubbla. Edit: anledning till dubbel dos är att det kan vara svårt att blanda ut jämnt. Brukar använda en sån medicinspruta för barn. Droppa i medans jag blandar.
Marcus_R: Tack för svaren, är lite klokare nu. Behöver nog ta in en byggnadsingenjör ändå kanske.
saiter: Det är ingen jätte vikt som du ska upp med så det är bara att köra på. Ta det lite lugnare bara när det är raveparty på övervåningen. :) //AA
justusandersson: Konstruktionen är som vanligt i dessa sammanhang ganska komplex. Den har delvis karaktären av hängslen och livrem. Ska man jobba vidare med den som grund behöver den nog dokumenteras ganska noggrannt. Risken med att ta bort loft är att man också tar bort stabiliserande element. En variant är att basera nytillkommande konstruktioner på en helt ny stomme av t.ex. limträ.
Jonatan79: Känner inte till dom, jag menar en sån här variant. http://www.teknikhandboken.se/handboken/utformning-detaljer/sammansatta-detaljer/luftad-nock/
Mr Mink: Dennis: Ja det är väl så jag tänkte från början, sen började jag tänka för mycket och började tvivla på mig själv... Tänkte på åldersbeständiga plasten ska sitta på insidan så annars fastnar fukt i väggen på väg ut. Då tänkte jag på att den bättre och tätare xps ska sitta närmast betongen. Sedan börjar tankarna gå runt igen Falkn: ja att den är styvare är ju en
Claes Sörmland: Ska man vara riktigt säker under många år så ska det väl vara EPDM-duk som kommer i ett stycke eller limmas ihop (vulkas).
Joh_81: En 4 mm board borde räcka. Behöver det vara 100% ljustätt så kan du limma på skumgummi som sticker ut runt kanten på skivan och sluter tätt mot fönsterkarmen/-smygen. Klä in med tyg om det behöver se snyggt ut.
tergo: hålen i plasten skall vara lite större än skruven har du 4,8 mm så bör hålet i plasten vara 6,5-7mm annar får du knäppningar i taket sommartid och ev risk för sprickor