Vi har ett gjutet trappsteg på en gammal sommarstuga ute i skärgården. Jag misstänker att trappsteget har bidragit till att syllen fått röta. Vi ska byta ut syllen men jag funderar på vad man kan göra med själva trappsteget. Svärfar vill bända ut det med ett spett, men jag tror att den är svår att rubba. Ett annat alternativ vore att bila upp den i delar och göra sig av med den. Ytterligare ett alternativ vore att bila bort den del som är närmast huset, men jag är osäker på ifall det går att få en jämn och snygg yta.

Gjutet trappsteg vid gammal sommarstugas veranda med potentiell syllskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett gjutet trappsteg vid ingången till en röd sommarstuga, med tecken på fukt och eventuell rötskada på syllen.
Skapa konto
Gjutet trappsteg med mossa intill röd sommarstuga med synlig rötangrepp på syllen.
Skapa konto

L
Antagligen står den rätt stadigt så det är synd att börja flytta den då den kan bli ostadig, eller hamna snett. Skulle nog försöka borra tätt som en söm med t.ex. 16mm borr, innan bilningen startas då kan man ha hyfsad kontroll på hur snittet blir. I ett senare skede kan man ta diamant klinga på vinkelslipen och få snittet helt plant om så önskas.

• Gilla
Faridbe
  • Laddar…
Får för mig att stenen lutar in mot huset, alltså att vatten rinner in mot huset istället för ut från huset.

• Gilla
Faridbe
  • Laddar…
T topmount skrev:
Får för mig att stenen lutar in mot huset, alltså att vatten rinner in mot huset istället för ut från huset.
det är ganska plant men det är rätt blåsigt och det rinner rätt mycket vatten mot huset ändå.

Fram med släggan. Om det inte är armerad betong så är det rätt lätt att knäcka.
/CC

• Gilla
Faridbe
  • Laddar…
chris47 chris47 skrev:
Fram med släggan. Om det inte är armerad betong så är det rätt lätt att knäcka.
/CC
Du har nog rätt! Stugan är över 100 år och vi har ingen el där. Så slägga är troligtvis det enklaste alternativet. Jag testar till helgen! :)

C
Det där är en klassiker. Sånt där har garanterat orsakat många rötskador.
Ett annat alternativ är att gjuta på en kant eller sätta dit en plåt så att vattnet inte når väggen.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag tänkte bara uppdatera lite kort. Det blev en slägga. 5 slag och så var allt i småbitar!

• En hög med sönderslagna betongbitar på gräsmark, resultatet av fem slag med en slägga.
    Skapa konto
  • Gilla
chris47
  • Laddar…
Och här en bild på nya syllen!

• Nyinstallerad syll av trä vid husgrund med skadad rödmålad panelvägg och en katt under huset.
    Skapa konto
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.