Håller på att inreda en del av våran vind I en tegelkåk från 1957. På gavelsidan kommer vi att behöva isolera mot tegelväggen. Befintligt upplägg på nedervåningen är såvitt jag kan förstå tegel-luftspalt-någon form av veckad-pappisolering på ca 70-80mm- därefter typ trätexskiva 20mm.
Min tanke var att hålla en luftspalt på ca 20mm mot tegelvägg med hjälp av hålband o 20mm VP-rör(I brist på annat), därefter häfta vindpapp, 145mm isolering och därefter en plastfolie, plywood och gips.
Det blir hyfsat öppet upp mot nocken som är ventilerad.
Skulle man behöva lägga vindpappen mot utsidan på reglarna, eller räcker det att Lägga mot insidan?
Jäkligt pillrigt om man ska få in pappen mellan regeln o tegelväggen då det sitter spik från tegelväggen in i regeln med jämna mellanrum, men samtidigt blir det (väl) något mindre avluftat nu än tidigare så risken är kanske att regeln blir för fuktig?
Min tanke var att hålla en luftspalt på ca 20mm mot tegelvägg med hjälp av hålband o 20mm VP-rör(I brist på annat), därefter häfta vindpapp, 145mm isolering och därefter en plastfolie, plywood och gips.
Det blir hyfsat öppet upp mot nocken som är ventilerad.
Skulle man behöva lägga vindpappen mot utsidan på reglarna, eller räcker det att Lägga mot insidan?
Jäkligt pillrigt om man ska få in pappen mellan regeln o tegelväggen då det sitter spik från tegelväggen in i regeln med jämna mellanrum, men samtidigt blir det (väl) något mindre avluftat nu än tidigare så risken är kanske att regeln blir för fuktig?
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Ingen som har någon bra idé eller har prövat göra motsvarande?
Det räcker att lägga vindpappen mellan reglarna.
Dock bör du säkra god ventilation av spalten iom att tegelväggar blir rätt fuktiga på insidan när det regnar på dem. Det är alltså stor risk att träreglarna blir dåliga med tiden.
Dock bör du säkra god ventilation av spalten iom att tegelväggar blir rätt fuktiga på insidan när det regnar på dem. Det är alltså stor risk att träreglarna blir dåliga med tiden.
Tack! Skulle man behöva göra något mer aktivt, typ fläkt som suger ut genom nockventilationen, eller hur kan man säkerställa att det blir tillräcklig luftgenomströmning?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Som alltid med befintliga hus så får man göra det bästa man kan.
Glöm inte att gnagarsäkra luftspalten.
En vanlig konstruktion på träregelhus med tegelfasad är stomme-luftspalt-tegel. Ofta, men kanske inte alltid, är luftspalten försedd med isolering. Har för mig att jag läst ngn gng någonstans att min luftspalt var en murartumme då muraren behövde få ner lite fingerutrymme för att kunna hålla och lägga stenarna på plats när fasaden muras upp. En murartumme bör nog kunna vara hyfsat likartat med 20 mm.
Dessa fasader har ventilationsspringor nertill mellan stenar här och där samt hela övre delen upp mot takfoten.
Glöm inte att gnagarsäkra luftspalten.
En vanlig konstruktion på träregelhus med tegelfasad är stomme-luftspalt-tegel. Ofta, men kanske inte alltid, är luftspalten försedd med isolering. Har för mig att jag läst ngn gng någonstans att min luftspalt var en murartumme då muraren behövde få ner lite fingerutrymme för att kunna hålla och lägga stenarna på plats när fasaden muras upp. En murartumme bör nog kunna vara hyfsat likartat med 20 mm.
Dessa fasader har ventilationsspringor nertill mellan stenar här och där samt hela övre delen upp mot takfoten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

