Hej! Jag och min sambo har planer på att köpa ett hus, men innan vi bestämmer oss behöver vi veta om vi kan riva 2 väggar. Det är lite oklart om dom är bärande eller inte. När man läser runt på ställen så tyder det på att den ena är bärande, men när vi visade bilderna för en vän som är byggnadsingenjör så sa han att Den vi trodde var bärande är nog lättare att ta bort än den andra. Så nu undrar vi alltså hur det ligger till, och om någon vet hur omständigt det kommer vara att ta ner respektive vägg och hur kostsamt det kommer vara.
jag har lagt in både den gamla ritningen på huset och dagens planlösning. Och jag har ritat röda sträck vid väggarna vi skulle vilja ta ned.
tacksam för all hjälp vi kan få!
jag har lagt in både den gamla ritningen på huset och dagens planlösning. Och jag har ritat röda sträck vid väggarna vi skulle vilja ta ned.
tacksam för all hjälp vi kan få!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkomna till Byggahus forum!
Huset är ett reveterat plankhus, gissningsvis sent 20-tal.Charmigt men lite okänsligt renoverat. I plankhus är alla väggar mer eller mindre bärande, Det betyder att man inte tar bort en vägg ostraffat. Väggen mellan vardagsrum och matrum är inte bärande i traditionell mening. Det blir mycket skräp och eventuellt måste ni sätta dit en bjälke som ersättning. Väggen mellan kök och matrum är däremot bärande. Den måste ersättas av en balk och pelare. I hus av den här typen med putsade väggar blir det väldigt mycket lagningsarbete. Jag skulle nog vilja ifrågasätta nyttan av en sådan åtgärd. Stora öppna planlösningar är inte kompatibla med gamla plankhus.
Huset är ett reveterat plankhus, gissningsvis sent 20-tal.Charmigt men lite okänsligt renoverat. I plankhus är alla väggar mer eller mindre bärande, Det betyder att man inte tar bort en vägg ostraffat. Väggen mellan vardagsrum och matrum är inte bärande i traditionell mening. Det blir mycket skräp och eventuellt måste ni sätta dit en bjälke som ersättning. Väggen mellan kök och matrum är däremot bärande. Den måste ersättas av en balk och pelare. I hus av den här typen med putsade väggar blir det väldigt mycket lagningsarbete. Jag skulle nog vilja ifrågasätta nyttan av en sådan åtgärd. Stora öppna planlösningar är inte kompatibla med gamla plankhus.
Hej! tack så mycket för ditt svar! Bra gissat på huset, det är byggt 32. Vi har redan räknat med att man kommer behöva en balk, men då menar du alltså att den mellan vardagsrum och matrum är hyfsat enkelt att lösa? Och den mellan kök och matrum blir lite trixigare? Vi vill ju helst av allt få bort den mellan kök å matrum då rummen känns väldigt små där, och vi vill få ett större kök. Men när du skriver att vi behöva balk och pelare, menar du att pelaren kommer behöva stå i mitten av öppningen, eller menar du en pelare som hamnar längst med väggen för att hålla upp balken? Och vad menar du med att det blir mycket lagningsarbete med dom putsade väggarna? Vad krävs det att man gör utifrån? Och vad är det för skillnad på bjälke å en balk med pelare? Förlåt för mycket frågor!J justusandersson skrev:Hej och välkomna till Byggahus forum!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Väggen mellan matrum och vardagsrum är inte bärande med avseende på bjälklaget ovanför, men den kan ändå ersärra en golvbjälke i just den linjen. Det vet man inte förrän man tagit bort den. I så fall måste man lägga in en ny golvbjälke fför att inte golvet ovanfö ska svikta.. Den kan säkert hängas upp på motstående väggar.
Den andra väggen är lite lurigare. Normalt när man ersätter en bärande vägg med en balk behöver man också två pelare som balken vilar på. I ett plankhus kan man ibland använda delar av kvarvarande plankväggar istället. Balkdimensioner beror mycket på hur stor öppningen ska vara. Det löar sig alltid att tänka ett varv extra med så här gamla hus. Om man kanske kan flytta funktioner i stället för väggar? Ombyggnader i den här typen av byggnader kräver omsorg och försiktighet samt kunskap om äldre byggmetoder, vilket inte alltid yngre hantverkare har. Det är väl vad jag kan säga utan att behöva skriva en bok om ämnet.
Den andra väggen är lite lurigare. Normalt när man ersätter en bärande vägg med en balk behöver man också två pelare som balken vilar på. I ett plankhus kan man ibland använda delar av kvarvarande plankväggar istället. Balkdimensioner beror mycket på hur stor öppningen ska vara. Det löar sig alltid att tänka ett varv extra med så här gamla hus. Om man kanske kan flytta funktioner i stället för väggar? Ombyggnader i den här typen av byggnader kräver omsorg och försiktighet samt kunskap om äldre byggmetoder, vilket inte alltid yngre hantverkare har. Det är väl vad jag kan säga utan att behöva skriva en bok om ämnet.
Okej, då får vi försöka tänka om, å fundera på hur vi ska lösa det! En sista lite dum fråga, gör det någon skillnad om man bara skulle göra dörröppningen större, tex ta bort hälften av den väggen? Alltså mellan kök och matrum.J justusandersson skrev:Väggen mellan matrum och vardagsrum är inte bärande med avseende på bjälklaget ovanför, men den kan ändå ersärra en golvbjälke i just den linjen. Det vet man inte förrän man tagit bort den. I så fall måste man lägga in en ny golvbjälke fför att inte golvet ovanfö ska svikta.. Den kan säkert hängas upp på motstående väggar.
Större dörrar tror jag på. Det passar dessutom bättre i gamla hus i stil än att göra en öppen planlösning. Köket verkar dessutom flyttat. Ofta låg det i det nordöstra hörnet med kallskafferi i ytterhörnet. Vi behöll kök och matrum. Det kan vara ganska skönt att slippa "sitta i köket" som i många moderna boenden. Även om man inte har någon piga/jungfru som förr i världen så slipper man titta på disken, lyssna på kylen och fläkten (diskmaskin är tystare än dessa nuförtiden) osv. Mina svärföräldrar har extremt öppen planlösning vilket upplevs trevligt kortare tid, men är man där flera dagar blir man less på att aldrig kunna dra sig undan annat än på muggen eller i ett litet sovrum. Men vissa stunder är man avundsjuk. I vårt hus som påminner om det ni kikar på får man rusa runt och leta efter varandra, men å andra sidan kan alla göra olika aktiviteter utan att störa varandra...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En större dörröppning är en bytydligt enklare åtgärd.
Okej, tack snälla @justusandersson för alla info! Och tack @JohanLun! Då ska vi kolla om det blir lösning att bara göra dörröppningen större!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden