4 490 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Hur bär man hem en spiskassett på 100kg??
Finns det några hjälpmedel för att få in en sån pjäs i bilen och från bilen in till stugan och in i öppningen på den murade spisen?? Hur gjorde ni?
Det låter ju hur tungt som helst och den är dessutom kompakt och svårt att få grepp kanske? Det är en Keddy 102.
Det är alltså köp via Blocket.
Det låter ju hur tungt som helst och den är dessutom kompakt och svårt att få grepp kanske? Det är en Keddy 102.
Det är alltså köp via Blocket.
Redigerat:
Vi var två man och en pirra med "trapphjul".
Luckan och en del plåtar på insidan av min (inte en keddy) gick att plocka lös så den blev lite lättare att få in i spisen.
Men 100kg ska inte vara ett problem att bära för två normaltränade individer
Om man vill göra det lättare kan man ju ta en lyftsele till hjälp också.
Luckan och en del plåtar på insidan av min (inte en keddy) gick att plocka lös så den blev lite lättare att få in i spisen.
Men 100kg ska inte vara ett problem att bära för två normaltränade individer
Om man vill göra det lättare kan man ju ta en lyftsele till hjälp också.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Har du redan köpt den? Annars finns ju Keddy 1002, eller 2002 som delas i tre delar, just för att de ska vara lättare att bära in...Fröken Hjälplös skrev:
Två normalstarka personer och en pirra löser det annars...
OBS: Följande är gissningar, jag har inte flyttat nån sån här själv. (Däremot andra tyngre saker.)
Det är förmodligen enklare med släp eller bil med flak än vanlig bil..
Om den är i kartong torde det ju finnas någon form av bärhandtag, om man är två personer blir det ju "bara" 50 kilo per person, tungt men görbart.
För att flytta på mark är pirra bra. För att få in den i bil skulle jag försöka lyfta den, om den kommer från ett ställe som har en lastkaj är det bara att backa upp till lastkajen och putta över.
Om du är själv och ska ha in den i bil skulle jag skaffa rätt långa plankor att lägga som en ramp till bilen, spänna fast spännband eller en vinsch i bilen och sen dra in den i bilen. Samma sak för att få av den, men då behöver du också tänka på att plankorna kommer vilja glida ner från bilen och ramla ner på marken, så det måste stoppas på något vis. (Kanske gräva ner ändarna i marken så att det tar stopp där.)
För att få in den i spisen skulle jag lägga plankor eller liknande (kanske helst lastpallar) framför som slutar i samma nivå som den ska in på, och försöka få upp den på dem först, sen är det bara att knuffa!
Det är förmodligen enklare med släp eller bil med flak än vanlig bil..
Om den är i kartong torde det ju finnas någon form av bärhandtag, om man är två personer blir det ju "bara" 50 kilo per person, tungt men görbart.
För att flytta på mark är pirra bra. För att få in den i bil skulle jag försöka lyfta den, om den kommer från ett ställe som har en lastkaj är det bara att backa upp till lastkajen och putta över.
Om du är själv och ska ha in den i bil skulle jag skaffa rätt långa plankor att lägga som en ramp till bilen, spänna fast spännband eller en vinsch i bilen och sen dra in den i bilen. Samma sak för att få av den, men då behöver du också tänka på att plankorna kommer vilja glida ner från bilen och ramla ner på marken, så det måste stoppas på något vis. (Kanske gräva ner ändarna i marken så att det tar stopp där.)
För att få in den i spisen skulle jag lägga plankor eller liknande (kanske helst lastpallar) framför som slutar i samma nivå som den ska in på, och försöka få upp den på dem först, sen är det bara att knuffa!
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Vet inte hur just den modellen ser ut, men min Contura i7 vägde också 100 kg. Ytterskalet/värmeskölden brukar gå att ta av, likaså en del invändigt. Kvar blir då kanske 80-85 kg vilket man bör kunna ta själv.
Bästa svaret
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om du har den charm som din avatar indikerar, så kommer vi ett helt gäng!Fröken Hjälplös skrev:
Jag tar med mig bil + släp + pirra.
Ett par andra lättcharmade råskinn tar med sina muskler.
Du själv håller med glada tillrop och en pilsner när det är klart
När skall vi komma
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vi har ju baxarsekten på forumet, inga problem.
Protte
Protte
Tack Haha, det låter ju fantastiskt!! Jag har en vedspis som ska in genom köksdörren också. Kan vi ta allt på samma gång?? Den ska hämtas i Varberg o levereras till Trollhättan Kan ju bli lite knöligt att få med sig ett helt entourage. Ligger o googlar på vinsch nu. Funderar på hur man fäster den i släpkärran och om ”vinkeln” spelar någon roll (om den sitter vågrätt eller lodrätt). Hittade en på Biltema för 239kr....KnockOnWood skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden