Hej!

Håller på med renovering av vårat 70tals tegel hus (vårat första)med allt vad det innebär. Min fundering är om jag har gjort bort mig då jag inte satt ångspärr/plast i ett utav sovrummens innervägg mot yttervägg? Har bytt syll/ reglar och fönster och sedan ny isolering och sen bara gips på det som nu är spacklat&slipat...
På dom gammla gipsskivorna satt det plast på baksidan vilket jag noterade lite för sent på.... Äre det bara slita ner och göra om?

Tacksam för svar
//Simon

Svar från en lekman här. Ett alternativ är att sätta ångspärr på gipsen och skruva på ett ytterligare läger gips på det.
Utan Ångspärr riskerar du att fukthalten i isoleringen blir hög efter ett par år med sämre isoleringsförmåg och risk för mögel på träreglar, värre ju länge ut mot kalla sidan du kommer.

Jag skulle inte gjort så, många hus liknande ditt har ingen plast i tak eller väggar och det fungerar bra. Vet du hur tjock isolering det finns?

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle inte gjort så, många hus liknande ditt har ingen plast i tak eller väggar och det fungerar bra. Vet du hur tjock isolering det finns?
Anledningen att jag rev bort det gammla var främst för att byta syllen i förebyggande då den stod direkt mot plattan. Men var inte några direkta problem med lukt eller att det var nått fuktskadat. Blir bara extrem nojjig då det satt plast innan och inte nu.
Ja isoleringen som jag har satt in är isover 95mm glasull. Väggen som sådan är uppbygg som följande Tegel sen luftspalt sen sitter det en väldigt tunn isolering på vindskivan (mot tegel sidan) sen reglar/isolering och gips

Ja det finns många funderingar här och inte lätt att ge något 100% råd. Testa utan plast i 2 år och öppna sedan och inspektera.
Man har alltid nåt dåligt samvete med något hemafix man gjort.

Har pratat med 3 olika snickare och dom tror att det inte ska vara nån fara men dom sa att stenull isolering är väll att föredra om man kör utan plast. Sen sa ena att sätt plast om man gör om men han hade även ett liknande tegelhus byggt -73 och han har ingen plast.
Så jag låter det vara så får man se hur det blir. Tack till ni som svarat!! Nu kan man återuppta fokus på lägga golvskivor på subfloor.

• Gilla
Elvvsbygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.