Vi skall bygga en ny större altan framför vårt hus och hade först tänkt att vi skulle ha bärlinan närmast huset fäst i husväggen. Men efter lite tid på forumet och nätet i övrigt har vi konstaterat att det kan vara bra att ha altanen frånkopplad från huset. Min tanke var då att ha 4 bärlinor med 2,5m mellanrum och sen regla på cc60 ovanpå. Plintarna inom samma bärlina står med 2m mellanrum. Jag hade tänkt 45x170 på bärlinorna och 45x145 på reglarna och sen 28mm trall ovanpå det. Baserat på beräkning från https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/ så tror jag det skall fungera bra. Eller är jag helt ute och cyklar och borde dimensionera annorlunda? Altanen blir ~14.5x7.5m stor och utifrån beräkningarna blir det 32 plintar fördelat på 4 bärlinor.

Relaterat till detta dränerar vi om för att inte behöva bryta upp altanen i onödan i framtiden. Är det lämpligt att placera plintar i makadamet där det är dränerat? Eller finns det risk att det sätter sig eftersom det så nyligen är lagt på plats? Det kommer givetvis att köras med markvibrator.

Oerhört tacksam för alla former av synpunkter. De håller på med dräneringen just nu så plintarna ska snart på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.