Har en utbyggnad på plintgrund som står mot ett gammalt garage.
Utbyggnaden har en oisolerad betongplatta och är sen uppbyggd med blåbetongblock med puts utanpå.

Nu verkar det som om isoleringen från utbyggnaden ligger helt öppen och utan luftspalt.

Frågan är vad som händer om jag "bara" sätter vindpapp och ngn skiva i den öppna spalten i plintgrunden samt vindpapp +luftspalt+ fasad ovanpå. Kommer jag att få fuktproblem då.
Idag verkar det klara sig, kan inte se mögel eller fukt på väggen.

Eller borde jag riva väggen och sätta en luftspalt? om så räcker det med en dold luftspalt, dvs att jag bygger tätt mot plintgrunden, lämnar en luftspalt mellan utbyggnad och garaget, samt en vanlig träfasad + luftspalt ovanför garaget?

Frun vill helst bara få det klart så fort som möjligt och tycker att riva väggen är jobbigt då vi precis har tapetserat den.

Vad tror ni? Synlig isolering i en del av en utbyggnad där trä och betong möts, och en brist på luftspalt vid plintgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet hörn av hus med synlig isolering, plintgrund och putsad vägg.
Skapa konto
Synlig isolering utan luftspalt mellan en utbyggnad och ett garage, med betongblock och träbjälken.
Skapa konto
Plintgrund med exponerad isolering och putsade blåbetongblock vid ett byggprojekt.
Skapa konto

ingen som har kunskapen att hjälpa till?

Stressputte, 6 timmar är väl ingen väntan.
Jag har lite svårt att placera problemet, är det under takutsprånget?

Protte

Så här ser det ut
Innervägg-reglar+isolering-putsvägg(garage)
Är skyddat av takutsprång

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.