42 551 läst ·
20 svar
43k läst
20 svar
Offert på att riva vägg.. något jag missar eller ser allt bra ut?
Och skulle jag komma till ditt hus vid en ev. försäljning så hade du väl förmodligen fått problem om jag vetat att det är gjort saker utan papper från myndigheterna..gusvo085 skrev:
Reglerna finns där både för din och andras säkerhet.
Jag hade inte kunnat leva med mig själv om jag river en bärande vägg utan kontrollerat godkännande från myndighet, och så rasar t ex taket plötsligt in över någon nära och kär för mig..
Även om jag varit extremt petig med hur jobbet utförts så kan jag aldrig vara 100% säker på att det är rätt utfört.
Speciellt när vi pratar om ett gammalt hus från -59
Fast är det lättare att leva med det för att en skrivbordsnisse på kommunen sagt ok till ditt jobb ifall det beror på ett utförandefel. Felet lär väl ske oberoende om kommunen godkänt åtgärden eller ej.Jockose skrev:Jag hade inte kunnat leva med mig själv om jag river en bärande vägg utan kontrollerat godkännande från myndighet, och så rasar t ex taket plötsligt in över någon nära och kär för mig..
Även om jag varit extremt petig med hur jobbet utförts så kan jag aldrig vara 100% säker på att det är rätt utfört.
Speciellt när vi pratar om ett gammalt hus från -59
Jag kan inte säga med 100% hur dom jobbar på kommunen när man lämnar in en bygganmälan.
Men som i mitt fall så har jag fått informerat till mig att det är bygglovsavdelningen som handlägger samtliga anmälningar, och dom i sin tur är ingenjörer.
I min anmälan som ett exempel, så var jag tvungen att specca upp vilken typ av balk som skulle användas, dimensioner och längd, samt vilken typ av vägg (matrial i väggen och vad som finns ovanför den)
Med all den informationen så kan dom själva räkna ut att bärigheten i balken och dess stöttepelare är säkrade för lasten som kommer att bli.
Men som i mitt fall så har jag fått informerat till mig att det är bygglovsavdelningen som handlägger samtliga anmälningar, och dom i sin tur är ingenjörer.
I min anmälan som ett exempel, så var jag tvungen att specca upp vilken typ av balk som skulle användas, dimensioner och längd, samt vilken typ av vägg (matrial i väggen och vad som finns ovanför den)
Med all den informationen så kan dom själva räkna ut att bärigheten i balken och dess stöttepelare är säkrade för lasten som kommer att bli.
Jag menar absolut inte att man ska runda dimensioneringen. Bygget skall göras riktigt, men kontakterna med myndigheterna ser jag ingen vits med.
Och ärligt talat - ett hus från 59, eller mitt från 37, har blivit ombyggt så många gånger att ritningarna och myndighetspapperna ändå har fått vingar...
fast för att återgå till frågan:
Jag tycker offerten ser rimlig ut!
Och ärligt talat - ett hus från 59, eller mitt från 37, har blivit ombyggt så många gånger att ritningarna och myndighetspapperna ändå har fått vingar...
fast för att återgå till frågan:
Jag tycker offerten ser rimlig ut!
Myndigheterna tillför kanske inte ett värde för dig i det korta perspektivet, men i det långa hade vårt land inte sett ut som det gör utan våra myndigheter och deras kontroll.
Vad som riskerar att hända med priset på ett hus när någon spekulant kontrollerar ombyggnationerna med bygglovsavdelningen (som arkiverar samtliga handlingar, även de från -37) kan du ju själv räkna ut...
Min poäng är att man ska väga för- och nackdelar med sitt agerande.
Vad som riskerar att hända med priset på ett hus när någon spekulant kontrollerar ombyggnationerna med bygglovsavdelningen (som arkiverar samtliga handlingar, även de från -37) kan du ju själv räkna ut...
Enligt vad jag fått veta så är 10år gamla ombyggnationer inget de kan göra något åt. Så allt är minst 10år sedan det blev gjort.mexitegel skrev:
Myndigheterna tillför kanske inte ett värde för dig i det korta perspektivet, men i det långa hade vårt land inte sett ut som det gör utan våra myndigheter och deras kontroll.
Klicka här för att svara