Håller på med en utbyggnad i lösvirke. Har inte byggt så mycket innan. Har lärt mig det mesta genom att läsa här på forumet och kolla youtube. Har byggt mest själv (grunden) men haft hjälp av en händig granne med stomresningen. Grannen tyckte inte man behövde ställning därför jag inte funderat så mycket på det. Idag var min mamma på besök och förfasades över att vi inte hade byggställning. Hon har även pratat med sin särbo som är gammal snickare. Han tyckte tydligen jag var vansinnig som inte hade ställning.

Om ni kollar på bilden, vart runt utbyggnaden skulle en ställning göra mest nytta? Är det bra men en ställning på hjul som man kan köra runt eller en stationär ställning? Är inte så sugen på att hyra då den kommer behöva stå en längre tid. Det går inte så fort eftersom jag jobbar mest själv och jag är inte så snabb för jag måste tänka igenom alla moment. Nästa steg är i alla fall att lägga råsponten och pappen är det tänkt.

Pilen pekar på lite reglar jag lagt ut för att gå på där uppe när jag skruvade lite.

Utbyggnad i lösvirke utan byggställning, med påbörjad stomresning, censurerad person, och röd pil pekande mot reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Personen som är censurerad är min fru som blev avundsjuk när jag var uppe i "lekställningen" och hon ville bestämt upp hon med.

Skall du ha några yrkesarbetare på ställningen måste den vara byggd med certifiering från utbildad ställningsbyggare.

Jag skulle säga att runt hela utbyggnaden är det rätta, men det var inte det du ville höra...

Köp en beg och sälj när du är klar. Så gjorde jag och det blir inte så dyrt.

Ställning underlättar avsevärt! Det går fint o bygga en i ”lösvirke”. Kanske blir jag orolig i onödan men takstolen som vilar mitt över den stora öppningen (pardörr?) - där tycker jag att det skulle varit en bredare bärlina eller att man dubblar nuvarande dimension. I ditt läge hade jag fällt in en 45*170 på högkant precis ovanför dörröppningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.