Mikael_L
Bild #1
Sen ställde jag trappan på en bit klickgolv med foam under, som det (troliga) framtida golvet blir.

Jag mätte noggrant att trappsteg #3 låg på exakt 9mm (klickgolv + foam) + 3 x steghöjden i höjd.
Kontrollerade med vattenpasset att stegplanen var i våg.
Sen skruvade jag korta yttre vangen mot väggen

Sen gjorde jag motsvarande med yttre långa vangen, här blev det mätning mot steg 13 som var det översta jag kunde mäta mot. 9mm + 13 x steghöjden.


Fast innan jag skruvade vangen överst i trappan så fixade jag givetvis distansbitarna:
Bild #2 , #3 och #4
Mot väggsidan var det ett glapp att överbrygga och mot andra sidan ett som givetvis inte var vad jag gjort trapphålet efter (+16mm), utan nu var det 13mm (Tur att jag inte gjorde trapphålet exakt 900 mm då. :cool:). Men jag hade lite 13mm plywood också.

#5
Sen skruvade jag genom dessa passbitar och in i bjälklaget.
 
  • mont-trapp#18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#19.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#20.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Så här i efterhand så borde jag kanske monterat ihop de bägge delarna med trappan på golvet.
Synpunkter på detta?
Om det är möjligt, är det bäst att montera ihop hela trappan på golvet och sedan lyfta/sänka den på plats.
Som du har märkt, är det inte helt lätt att få den på plats, fastän du hade en lätt furutrappa att "öva" på. :P
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J
Väcker liv i en gammal tråd. Ska ha innerträpanel på väggen i ”trapphuset” ( hela hallen). Detta är ett nybygge så det är reglar och osb. Montera väggpanelen och skruva vagnsstycken genom allt eller figursåga och passa in panelen efter ??
 
J jonfre89 skrev:
Väcker liv i en gammal tråd. Ska ha innerträpanel på väggen i ”trapphuset” ( hela hallen). Detta är ett nybygge så det är reglar och osb. Montera väggpanelen och skruva vagnsstycken genom allt eller figursåga och passa in panelen efter ??
Jag röstar på efter!
 
J
:) Du tycker golvet först men väggpanel efter. Motivering ?
 
Mikael_L
J jonfre89 skrev:
:) Du tycker golvet först men väggpanel efter. Motivering ?
Hmm, fanns inte alla svaren tidigare i tråden :thinking:
Främst på första sidan ...
 
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, fanns inte alla svaren tidigare i tråden :thinking:
Främst på första sidan ...
menar du svaret ”Risken är väl stor att man slår i väggen med trappan och får göra om ytskiktet ändå” ? Finns det någon annan motivering ? En teknisk aspekt ?
För min del hade det varit fint att kunna köra panelen från ställning i hålet ( cirka 5,4m högt) så allt är färdigt.
 
Mikael_L
Knarr, dvs att trappan rör sig mot underlaget, var väl den mest relevanta punkten ..?

edit:
Det var inlägg #16, så på sida 2 ... :oops:
Men tråden är bara 4 sidor, max 60 inlägg, så det är ju inte så tungt att läsa alla inlägg.
 
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Knarr, dvs att trappan rör sig mot underlaget, var väl den mest relevanta punkten ..?

edit:
Det var inlägg #16, så på sida 2 ... :oops:
Men tråden är bara 4 sidor, max 60 inlägg, så det är ju inte så tungt att läsa alla inlägg.
Ursäkta mig herrn ! På G idag eller ??
Har läst tråden men missade visst inlägg #16.
 
Mikael_L
:) Ingen fara.

Jag satte i alla fall min trappa mot obehandlade gipsväggar. Nu är det tapet mot vangen från undersidan, men övre sidan är fortfarande otapetserad (eller omålad, det är inte helt bestämt än)

Du har ju i viss mån goda skäl att sätta din panel först.
Hurdan panel är det? Är det en kraftig sådan, som kommer hålla trappans vanger i ordentligt grepp, dvs att det inte rör sig det minsta.

Är det stående eller liggande panel?
 
J
Det är vanlig invändigpanel. Så den är runt 15 mm tjock. Jag får ta upp frågan när jag får offerten på trappan.
 
Mikael_L
Jag tänker lite som att ifall det är OK att sätta trappan mot gips+OSB, så borde väl panel + OSB också fungera lika bra.
Men det kan ju vara smart att fästa panelen en hel del extra just bakom vangen, dvs dra i en del extra skruv eller spik, så det blir en rejält stum stabil vägg just där att fästa i.

Men det blir bra mycket knöligare att få panelen snyggt mot trappan om den ska kontursågas bit för bit ... så ...
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.