32 184 läst ·
56 svar
32k läst
56 svar
Montera trapp eller lägga golv först?
Bild #1
Sen ställde jag trappan på en bit klickgolv med foam under, som det (troliga) framtida golvet blir.
Jag mätte noggrant att trappsteg #3 låg på exakt 9mm (klickgolv + foam) + 3 x steghöjden i höjd.
Kontrollerade med vattenpasset att stegplanen var i våg.
Sen skruvade jag korta yttre vangen mot väggen
Sen gjorde jag motsvarande med yttre långa vangen, här blev det mätning mot steg 13 som var det översta jag kunde mäta mot. 9mm + 13 x steghöjden.
Fast innan jag skruvade vangen överst i trappan så fixade jag givetvis distansbitarna:
Bild #2 , #3 och #4
Mot väggsidan var det ett glapp att överbrygga och mot andra sidan ett som givetvis inte var vad jag gjort trapphålet efter (+16mm), utan nu var det 13mm (Tur att jag inte gjorde trapphålet exakt 900 mm då.
). Men jag hade lite 13mm plywood också.
#5
Sen skruvade jag genom dessa passbitar och in i bjälklaget.
Sen ställde jag trappan på en bit klickgolv med foam under, som det (troliga) framtida golvet blir.
Jag mätte noggrant att trappsteg #3 låg på exakt 9mm (klickgolv + foam) + 3 x steghöjden i höjd.
Kontrollerade med vattenpasset att stegplanen var i våg.
Sen skruvade jag korta yttre vangen mot väggen
Sen gjorde jag motsvarande med yttre långa vangen, här blev det mätning mot steg 13 som var det översta jag kunde mäta mot. 9mm + 13 x steghöjden.
Fast innan jag skruvade vangen överst i trappan så fixade jag givetvis distansbitarna:
Bild #2 , #3 och #4
Mot väggsidan var det ett glapp att överbrygga och mot andra sidan ett som givetvis inte var vad jag gjort trapphålet efter (+16mm), utan nu var det 13mm (Tur att jag inte gjorde trapphålet exakt 900 mm då.
#5
Sen skruvade jag genom dessa passbitar och in i bjälklaget.
Om det är möjligt, är det bäst att montera ihop hela trappan på golvet och sedan lyfta/sänka den på plats.Mikael_L skrev:
Som du har märkt, är det inte helt lätt att få den på plats, fastän du hade en lätt furutrappa att "öva" på.
Väcker liv i en gammal tråd. Ska ha innerträpanel på väggen i ”trapphuset” ( hela hallen). Detta är ett nybygge så det är reglar och osb. Montera väggpanelen och skruva vagnsstycken genom allt eller figursåga och passa in panelen efter ??
menar du svaret ”Risken är väl stor att man slår i väggen med trappan och får göra om ytskiktet ändå” ? Finns det någon annan motivering ? En teknisk aspekt ?Mikael_L skrev:
För min del hade det varit fint att kunna köra panelen från ställning i hålet ( cirka 5,4m högt) så allt är färdigt.
Ursäkta mig herrn ! På G idag eller ??Mikael_L skrev:
Har läst tråden men missade visst inlägg #16.
Jag satte i alla fall min trappa mot obehandlade gipsväggar. Nu är det tapet mot vangen från undersidan, men övre sidan är fortfarande otapetserad (eller omålad, det är inte helt bestämt än)
Du har ju i viss mån goda skäl att sätta din panel först.
Hurdan panel är det? Är det en kraftig sådan, som kommer hålla trappans vanger i ordentligt grepp, dvs att det inte rör sig det minsta.
Är det stående eller liggande panel?
Jag tänker lite som att ifall det är OK att sätta trappan mot gips+OSB, så borde väl panel + OSB också fungera lika bra.
Men det kan ju vara smart att fästa panelen en hel del extra just bakom vangen, dvs dra i en del extra skruv eller spik, så det blir en rejält stum stabil vägg just där att fästa i.
Men det blir bra mycket knöligare att få panelen snyggt mot trappan om den ska kontursågas bit för bit ... så ...
Men det kan ju vara smart att fästa panelen en hel del extra just bakom vangen, dvs dra i en del extra skruv eller spik, så det blir en rejält stum stabil vägg just där att fästa i.
Men det blir bra mycket knöligare att få panelen snyggt mot trappan om den ska kontursågas bit för bit ... så ...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden




