34 977 läst ·
66 svar
35k läst
66 svar
Problem, slarvig snickare..hjälp (bilder)
Taklisten kan inte göras så mycket bättre än den är utförd. Det verkar som om någon inte tänkt till när taket blev bytt? Har ni sänkt taket för att få plats för spottar eller liknande? Snyggt med listningen kan man väl inte direkt påstå att det är.. men om ni som kund lejt bort ett arbete när väggen är klar, hur tror ni att det skall utföras? Listningen skall ske först, sedan fogas/målas eller tapetseras det. Hemskt att säga att denna kapning av socklar har blivit mer vanlig, gillar det inte men många nybyggen har denna lösning, det kallas för att se helheten ska vara acceptabel.... men håller med dig, detta skulle jag inte vara stolt över, förbered dig dock på att det kan bli en tvist om en viss ersättning till hantverkaren, som sagt iaf taklisten har han/hon gjort utan anmärkning med tanke på att det är inte snickaren som satt taket och placerat ventilen...Men någon större ersättning skall denne inte ha, resten är inte okej....man kan lösa socklarna med lite fog och en övermålning. Skippa hantverkaren nästa gång eller anlita en som kan lista..
Man får ofta kommentaren "Det där tänker man inte på sen".
Men jag skulle hävda att det är precis tvärtom, nästan.
För det är faktiskt så att man inte tänker på det sen, men... när man har många små slarvfel utspridda över hemmet så anser jag att helhetsintrycket sänks.
Om det däremot är tätt, gerat, snyggt o prydligt, så blir helhetskänslan mycket högre/bättre.
Det är lite svårt att sätta ord på det, det syns när någon lagt ned sin själ i det.
Jag skulle t.ex. inte låta dyckertskallarna vara ospacklade och omålade på dörrfoder.
Men det ser man överallt, och ja, jag tänker på det när jag besöker bekanta som har nybyggda hus.
Men jag skulle hävda att det är precis tvärtom, nästan.
För det är faktiskt så att man inte tänker på det sen, men... när man har många små slarvfel utspridda över hemmet så anser jag att helhetsintrycket sänks.
Om det däremot är tätt, gerat, snyggt o prydligt, så blir helhetskänslan mycket högre/bättre.
Det är lite svårt att sätta ord på det, det syns när någon lagt ned sin själ i det.
Jag skulle t.ex. inte låta dyckertskallarna vara ospacklade och omålade på dörrfoder.
Men det ser man överallt, och ja, jag tänker på det när jag besöker bekanta som har nybyggda hus.
Nja, fast det var inte riktigt så jag menade...
Jag menade synliga detaljer...
Jag menar alltså, att helheten ser bättre ut, när det är snyggt utfört.
Även om man inte ser skarven med blotta ögat när man tittar på helheten, så tror jag det spelar in.
Jag menade synliga detaljer...
Jag menar alltså, att helheten ser bättre ut, när det är snyggt utfört.
Även om man inte ser skarven med blotta ögat när man tittar på helheten, så tror jag det spelar in.
Jag har också snickare som är totalt odugliga. En var ju erfaren och den andre lärling som hade ansvar att kapa lister. Han slängde runt brädor, lister, mätte helt fel,m.m. Det blev massor med svinn.LinusW skrev:
Vi hyrde in en snickarfirma via rekommendation för att sätta golvsockel och taklist. Vi blev verkligen inte nöjda. Dels sättet dom jobbade på och tog sig en utan att vi visste om det men det viktigaste att jobbet känns mycket slarvigt utfört.
Bilderna visar vad vi är missnöjda med. Ska man acceptera detta?? Är det korrekt gjort?? Hur går vi vidare? Bestrida faktura? Kräva att dom gör det bättre?
1. Största felet är taklisten över ventilationen. Vi vet att det är en knepigt ställe men vid fråga sa han att det inte är något problem att få det snyggt med mönster sågning och fogning.
2. Golvsockeln glipar mot väggen överallt. Betongväggen är förvisso lite ojämn men det måste väl gå att få den mot med plugg och skruv?
3. Golvsockelns skarvar och hörn är rak sågade istället för 45 graders vinkel som det var innan som var mycket snyggare. Samt att i vissa hörn är det olika höjd(se bild)
4. Taklistens skarvar är inte i fas så mönstret bryts...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden