1 024 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Tegelvägg - isolera?
Hej
har idag ett förråd där två väggar är ytterväggar som består av tegel, dessa har jag tänkt att sätta igen inifrån och isolera för att få det frostfritt.
Hur ska jag tänka, kan jag köra vanlig glasull? Tänkte vanlig ångbroms/vindpapp. Får de stående reglarna nudda teglet eller behöver jag sätta dem nån centimeter in? (Pga fukten främst tänker jag).
tack på förhand
har idag ett förråd där två väggar är ytterväggar som består av tegel, dessa har jag tänkt att sätta igen inifrån och isolera för att få det frostfritt.
Hur ska jag tänka, kan jag köra vanlig glasull? Tänkte vanlig ångbroms/vindpapp. Får de stående reglarna nudda teglet eller behöver jag sätta dem nån centimeter in? (Pga fukten främst tänker jag).
tack på förhand
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Hur mycket plats kan du undvara?
En tämligen billig lösning och garanterad fuktfri är att mura upp 10-12 cm leca för att sedan putsa.
Inte så bra som stenull men du får det lätt att skruva upp hyllor osv samt hållbar lösning.
Men nej inget får nudda tegeln och det finns lite olika hur mycket luftspalt man ska ha (för exakt så står det i husama) men snackade precis med min syster som är arkitekt i ett annat ärende och hon sa att de ritade in som standard på 35mm.
En tämligen billig lösning och garanterad fuktfri är att mura upp 10-12 cm leca för att sedan putsa.
Inte så bra som stenull men du får det lätt att skruva upp hyllor osv samt hållbar lösning.
Men nej inget får nudda tegeln och det finns lite olika hur mycket luftspalt man ska ha (för exakt så står det i husama) men snackade precis med min syster som är arkitekt i ett annat ärende och hon sa att de ritade in som standard på 35mm.
Redigerat:
Tack! Ytan är inte stor nog att göra så med, och jag måste tänka på anslutningen till taket som jag också ska isolera. Men alright, då blir det att regla upp väggen med nån centimeter minst som distans. Är det stenull man ska ha?L Lerstenstegel skrev:Hur mycket plats kan du undvara?
En tämligen billig lösning och garanterad fuktfri är att mura upp 10-12 cm leca för att sedan putsa.
Inte så bra som stenull men du får det lätt att skruva upp hyllor osv samt hållbar lösning.
Men nej inget får nudda tegeln och det finns lite olika hur mycket luftspalt man ska ha (för exakt så står det i husama) men snackade precis med min syster som är arkitekt i ett annat ärende och hon sa att de ritade in som standard på 35mm.
Klicka här för att svara