Ska fatta mig kort.
Hus byggt -67, 95mm isolering. Krypgrund, kallvind.

Har rivit innertaket och all gammal isolering är borta. En yttervägg ska byggas om (långsida) pga skada.

Frågan gäller. Plast eller en ”smart duk” alltså en diffusionsöppen duk som släpper igenom fukt beroende på temperatur. Senaste besked från sprutisoleringsfirman var 40mm lösull(glas) med denna smarta duk från isola på vinden. Tanken var att medvetet inte isolera vinden för mycket så att minimal värme spiller upp (låter klokt). Ytterväggen som ska byggas om planeras att plastas. Således alla andra väggar har vindpapp sedan -67. FTX ska även installeras framöver. Värmesystem vattenburen golvvärme i hela huset. Alltså alla ytterväggar kommer inte få ny plast. Vad som ska byggas om är en yttervägg långsida samt innertak.

Vad hade ni gjort? Plast eller duk? Olika skolor här och jag blir inte klok när jag läser på.

/charl
 
Skippa plasten förutom kanske i badrumstaket som bör vara tätt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skippa plasten förutom kanske i badrumstaket som bör vara tätt.
Hej!
Tack för svar. Du menar att skippa plasten helt på innertak och yttervägg. Men varför plast i badrummet? Kan ju lika bra måla innertaket med våtrumsapärr?
 
Ja, kör ångbroms annars. Du vill inte ha fukt upp på vinden så därför är plasten bra för skarvar typ där vägg möter tak.
 
Menar du verkligen 40mm isolering totalt i taket? Det är väldigt lite. Antar att du menar 40cm vilket verkar mer rimligt?
 
V vectrex skrev:
Menar du verkligen 40mm isolering totalt i taket? Det är väldigt lite. Antar att du menar 40cm vilket verkar mer rimligt?
haha jag menar såklart 400mm alltså 40cm. Ledsen för det.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, kör ångbroms annars. Du vill inte ha fukt upp på vinden så därför är plasten bra för skarvar typ där vägg möter tak.
tänker du endast på våtutrymme nu? förstår inte varför jag ska täcka skarvarna där vägg möter tak med plast och resten en duk av ny modern kvalitet.
 
Med så pass mycket isolering kommer det att vara kallt på vinden och då är det viktigt att ingen fukt tränger upp från bostaden. Kör med tät diffspärr.



För övrigt är den smarta ångbromsen också gjord av plast...
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med så pass mycket isolering kommer det att vara kallt på vinden och då är det viktigt att ingen fukt tränger upp från bostaden. Kör med tät diffspärr.
.

För övrigt är den smarta ångbromsen också gjord av plast...


Så risken för fukt/mögel är således mindre med plast. Det känns ju tryggare. Dessutom billigare med plast
 
C charl_6 skrev:
Så risken för fukt/mögel är således mindre med plast. Det känns ju tryggare. Dessutom billigare med plast
Så är det. Anledningen till att man brukar säga att man inte skall använda plast i gamla hus är för att det brukar vara svårt att få tätt överallt och då riskerar man ökad fuktbelastning där det saknas plast. I praktiken så spelar det ingen roll om man använder diffusionsöppen duk eller diffusionstät plast. Det är inte diffusion som ligger bakom fuktproblem på gamla vindar. Det är konvektion.

Så se till att få så tätt du bara kan och använd vilken produkt du vill till det. Duk, plast eller papp. Men se till att den är tät och punktera den så lite som bara är möjligt.
 
V vectrex skrev:
Så är det. Anledningen till att man brukar säga att man inte skall använda plast i gamla hus är för att det brukar vara svårt att få tätt överallt och då riskerar man ökad fuktbelastning där det saknas plast. I praktiken så spelar det ingen roll om man använder diffusionsöppen duk eller diffusionstät plast. Det är inte diffusion som ligger bakom fuktproblem på gamla vindar. Det är konvektion.

Så se till att få så tätt du bara kan och använd vilken produkt du vill till det. Duk, plast eller papp. Men se till att den är tät och punktera den så lite som bara är möjligt.
tack för din tydlighet. Lutar åt plast faktiskt.
 
Och se till att ha fungerande ventilation.
 
useless useless skrev:
Och se till att ha fungerande ventilation.
Japp. FTX ska installeras.
Vad säger du om ventilation av kallvind. Läste precis på Ljungby fuktkontroll att för mycket ventilation av vind kan vara skadligt och ffa om man ökar isoleringen. Hos mig är det ventilationsöppningar vid varje takfot en liten springa 28st samt ett ventilgaller ca 200x200mm vid varje kortsida hus. Tänkte mig sätta luftspaltskivor vid varje takfot men kommer ju således få svårt att kontrollera ventilationen om jag gör så. Hur resonerar du kring detta?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.