Hej!
Jag undrar om detta är ett svårt projekt för en amatör:
Kaklet som sitter på gipsvägg är svårt att ta ner utan att delar av väggen går sönder. Det är totalt en yta på ca längd 1400 mm x höjd 600 mm. Om jag skulle skära/såga ut en hel bit.

Jag har hört att man med en mattkniv skär bort delen som är trasigt med kaklet på, antar en hel bit. Och sen monterar en ny gipsskiva på sk kortlingar ( träreglar bakom )? Jag ser att det är spikat som jag antar träreglar på vissa ställen bakom sen förr. Hittar ingen info om hur man lagar större partier av gipsväggar.

Är detta något jag bör anlita fackman för eller skulle man klara av att göra själv?

Kakel på vägg med skadad gipsvägg där delar av kaklet och väggen är avlägsnade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad gipsvägg med delvis borttaget kakel som visar underliggande skador och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MrJay
Man gör precis som du säger; sågar ut ett stort hål, kottlar och lägger dit ett nytt stycke gips. Personligen hade jag aldrig anlitat någon för något sådant utan fixat själv, men det är jag det..

Min skiva är mycket större men det kanske är samma princip? Om det skulle misslyckas får jag väl kalla in nån expertis

MrJay
M Marijairena skrev:
Min skiva är mycket större men det kanske är samma princip? Om det skulle misslyckas får jag väl kalla in nån expertis
Samma princip. I värsta fall får du byta hela gipsskivan vilket kanske till och med är lättare!

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Ska försöka själv
Tack för tips!

Maria

MrJay MrJay skrev:
Samma princip. I värsta fall får du byta hela gipsskivan vilket kanske till och med är lättare!

MrJay MrJay skrev:
Fast man får passa sig, jag tänkte just så men det jag inte räknade med var att väggen var byggd med 9mm gips som inte säljs längre, så blev att byta ganska mycket :sleep:

Verkar vara drygt 10 mm tjock skiva

Vänligen
Maria

H hapazard skrev:
Fast man får passa sig, jag tänkte just så men det jag inte räknade med var att väggen var byggd med 9mm gips som inte säljs längre, så blev att byta ganska mycket :sleep:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.