C
Christian123: Har tänkt montera upp en gunga i taket men är lite osäker på hur jag löser det på bästa sätta. Lägenheten är sekelskifte och taket saknar träbjälkar, det är sk bremerbjälklag dvs håltegel som sitter mellan stålbalkar och över någon form av cement/betong. Vad tänker ni? Försöka fästa i ändan av stålbalken eller gå upp till betonget?
0 svar · 2,1k läst
B
Bemi: Hej, jag står inför samma dilemma och undrar hur du löste problemet med att de inte är parallella? Tack på förhand
12 svar · 13,6k läst
·
jarlh
jarlh: Det blev halvbra resultat. Om man kan bör man kanske bygga in allt bakom gips, dubbla lager. Men min fläkt sitter så tokigt till så det fungerar inte för mig.
9 svar · 9,4k läst
E
erikbjäre: Hej. Vi planerar en badrumsrenovering och funderar på vilka lister som passar bäst ihop. Stilen är bröstpanel av vit pärlspont i kombination med vitt kakel och mässingsdetaljer. Kanske lite fransk lant-inspirerat. Vi är nyfikna på vilka tak/ hörn/ golvlister som blir bäst att kombinera? Och hur skapar man snygga övergångar mellan hörnlist och taklist? Ha en trevlig helg
0 svar · 1,2k läst
G
gurra81: Har en eternitventilkanal från badrum (där det sitter en PAX-fläkt idag) upp till skorsten. Har tagit en bild av hur det ser ut uppifrån. Jag ser att kanalen är lite nött i kanten och undrar därför hur stort (om något) problem denna kanal egentligen är med tanke på asbest? Borde jag satsa på att ta bort kanalen helt eller är det säkert att låta den sitta som den är? [bild]
0 svar · 1,9k läst
·
S
Stefan1972: Har för mig att bruk brukar sitta som sjutton på metall.......den som inte gör rent murarslevar och sånt vet säkert det.
4 svar · 4,3k läst
B
BloomingOnion: Hej, ska titta på ett hus där det finns uppreglade väggar och golv i källaren, täta ytskikt direkt på grundmur osv och ”avvikande lukt” noteras enligt protokoll samt kalkavlagringar etc. Där står också om vägg, golvkonstukttion och ”eventuella syllar” kan drabbas av skador. i borrhål i golv finns plastmatta, spångolv, isolering, plastfolie och betongplatta. vi är helt beredda
0 svar · 2,0k läst
·
T
Tompafix: https://gds.se/golv/golvlaggnings-teknik-bara-av-undergolvet liknande sätt bör du kunna komma undan billigare än Nivell
6 svar · 2,4k läst
G
Greeneyes: Hej! vårt radhus är byggt i en vinkel, så väggen i sovrummet är liksom byggd i en smalare vinkel än 90 grader. Nu har vi byggt som en liten minibänk för att dotterns säng ska stå rakt, men hon vill bli av med den och vill att väggen ska vara rak dvs 90 grader. Att bygga en rak innervägg är inget problem. Men hur gör man här? Går det? Tacksam för tips! Bilden visar just
0 svar · 2,5k läst
·
En apelsin
En apelsin: [citat] Tack för svar. Då kör jag på närmaste stället att handla.
2 svar · 1,4k läst
F
fredand44: Hej Det blev fyra sådana här skruvar: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/f%C3%A4stdon/skruv/tr%C3%A4skruv-inv%C3%A4ndig/tr%C3%A4skruv-fransk-vfz-12x240-007313069 Jag ångrar att jag inte jackade ut lite, men när jag väl fått upp bjälken så kändes det motigt att ta ned den igen. Jag fräste ut en 10-15 cm så själva skruven sitter åtminstone 15 cm i stolpen. Sitter ganska bra
3 svar · 1,5k läst
·
N
Nygge72: Hej, tänkte bygga en liten brädgård vid sommarstugan,där jag kan förvara virke under/efter projekt då jag ej vill lägga dem under husen på plint. Så nu tar jag tacksamt emot hur jag enklast kan bygga denna, stark och billig. Förutsättningarna kan ni se på bild. Jag vill bygga denna mellan 2 förråd och utnyttja det ”tomrummet”. Mellanrummet mellan husen är strax över metern.
0 svar · 467 läst
·
A
arowe17: Diametern på själva stången (exkl gängorna).
12 svar · 14,3k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Jag mailade företaget, mattorna kostar mellan 3-600 kr/kvm, så lite dyrt för trädgårdsgångar.. Jag har funderingar på om man skulle lägga sån matta över sprängstenen i min krypgrund...
2 svar · 3,3k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Japp, det är en sektionsritning. Det ser inte ut som att väggen du vill ta bort är en av de väggar som är utritade på sektionsritningen, dvs. parallell med taknocken. Men jag har bett en annan som är mer kunnig att titta på den här tråden vid tillfälle.
10 svar · 2,0k läst
·
S
Stefan1972: Ser mer ut som linoleum men det finns då absolut ingen asbest i det där.
2 svar · 1,7k läst
·
Scsi
Scsi: [citat] Hej. Kul att det löste sig.
3 svar · 2,3k läst
·
S
skogstomten: Trycka ned en tunn rak ståltråd/strumpsticka/svetsstråd eller liknande genom isoleringen så märker du hur djupt den går ned innan den tar stopp? Då kanske du får fram med vilket inbördes avstånd reglarna sitter så du kan undersöka noggrannare där de borde sitta för att hitta kanterna.
4 svar · 3,4k läst
·
A
Annananna: Ursäkta att jag varit tyst. Diskmaskinen gick sönder, så det blev en paus. Väggen är murad och vi hoppas att det blev bra nog... Tack för svaren
6 svar · 4,2k läst
·
H
HEM2121: [citat] Är inte helt säker på namnet, har för mig att Bauhouse hade detta tidigare, tittade för 10 år sen, tegelvägg kan det heta, kollade lite snabbt men ser inte ut som det finns på stora skivor längre. Det största jag ser är 30,5x30,5 cm, på ark. Första gången jag såg det var på Praktiker i Polen, men den stora kedjan finns ju inte längre. Men det finns ju fler ställen i
6 svar · 2,4k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Fick du till det rakt och det ena med det tredje?
10 svar · 3,3k läst
Skåneskutan
Skåneskutan: Renovering av liten gästtoalett på gång. Eftersom två av väggarna som är av betong, är lite ojämna vill jag jämna ut dessa med renoveringsgipsskiva (alltså 6mm) innan jag kaklar. Planen är att fästa dessa med gipsbruk. Men behöver man även skruva fast skivorna? Tänker att en poäng är att det också håller fast skivorna medan bruket torkar. Vad för skruv i så fall? Eller ska
0 svar · 931 läst
Oldboy
Oldboy: Ja, det är ju enklast att låta asfaboarden sitta kvar och bara komplettera med ett lager asfapapp/vindskydd. Det var så jag jag hade tänkt göra när jag bytte panel på en sydvästgavel. Dock, hade asfaboarden närmare 40 år på nacken, samt att det var ibland omöjligt att inte skada den med kofoten när panelen bändes bort. (Panelen satt dikt an asfaboarden, dvs ingen spikläkt.) Den
20 svar · 10,3k läst
Q
QLED: [citat] Jodå det gick perfekt med dem. Borrade först ett 5 mm hål, sen 10, sen till slut 12 mm. Då stoppade jag i pluggen och skruvade i skruven, fäste riktigt bra! Tack för att du rekommenderade mig Fischer! Här nedan är allt som jag köpte! https://www.byggmax.se/universalplugg-fischer-duopower-12x60mm-p246723 https://www.byggmax.se/betongborr-p28845#739=14723 Och sen nån form av
10 svar · 2,4k läst
amatör-Kalle
amatör-Kalle: Jag bygger nytt hus med tillhörande garage. I det förra garaget hade jag förvaringssystemet Duratrax som jag blev barnsligt förtjust i. Så det kommer åka upp också i det nya garaget. Systemet tål mycket höga vikter (300 kg/löpmeter skena), men som bekant är ingen kedja starkare än dess svagaste länk. Så jag vill säkerställa att jag får till en rejäl infästning av skenorna i
0 svar · 1,8k läst
M
myrstack: foamboard är ett lämpligt sökord men fullt så stora som du söker blir svårare
2 svar · 2,6k läst
P
Pillard: Jag vill sätta upp en projektorduk på en vägg uppbyggd av kalciumsilikat (uppbyggd vägg runt en insatskamin). Vad pallar skivorna? Behöver jag borra och plugga eller kan jag skruva som om det vore trä? Är det bättre med lättbetongskruv?
0 svar · 1,2k läst
Kretikos
Kretikos: Timmerstuga av alpmodell som är byggd -79. Isolerad i en fristående innerstomme. Innerväggar och tak är frikopplad från varandra där översta regeln mot tak är spikad med en löpmån på några cm. Väggskivorna är inte fästa i översta regeln och Takklister är spikade i tak så stommen kan röra sig vertikalt utan att något spricker/går sönder. Frågan är om stommen satt sig vid
0 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.