Tror jag har läst det mesta om trappor på nätet och inte minst här på BH ( fantastiskt forum som verkligen inspirerar!)

Nu är det så att jag har en öppen L-trappa i björk som jag vill sätta sättsteg på för att kunna bygga "förråd" under. På trappan finns barnsäkerhetslist under varje vangsteg. Tyvärr sitter de lite olika i förhållande till undervarande vangsteg och passar inte in om sättsteg skall monteras. Jag tror jag är inne på lösning i annan tråd med 4 mm plywood, vitlaserad, som sättsteg.

Till det jag tror är första utmaningen: Ta bort barnsäkerhetslisterna. De verkar vara limmade och eventuellt monterade som del av respektive vangsteg. Jag kan komma på flera sätt att ta bort dem men vill gärna inte göra för mycket åverkan på resten av trappan.

Någon som gjort något liknande tidigare eller kanske har bättre idéer? Tacksam för synpunkter, högt och lågt. Jag bifogar bild på barnsäkerhetslisten.

• ImageUploadedByTapatalk HD1357424844.299645.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByTapatalk HD1357424861.736120.jpg
    Skapa konto
Men sitter inte listen lika långt in från trappnosen på alla stegen? Listen hade varit perfekt att montera sättsteg mot. Sättstegets höjd blir alltså avståndet du har mellan tappstegen. Innan du beställer plywood, det är furu din trappa är gjord av, inte björk. Sedan tycker jag du ska ha tjockare än 4 mm, t.ex. 7 mm.

I den raka delen av trappan hade det nog lirat bra som du säger om man bygger en anpassad list till nederdelen (de hamnar inte i liv med varandra). Problemet kommer i 90-graderssvängen där barnskyddslisterna inte alls hamnar rätt. Är inte risken stor att man upplever vangstyckena för korta oxå?

Om man går på 7 mm, finns det i plywood eller välja annan skiva?

Jag trodde björk eftersom parketten på övervåningen är det och det inte ser ut att vara någon större skillnad, men jag är inte säker. Tog du det på kvistarna eller färgen? Kortet är taget med mobilkamera och känns inte som man alltid kan lita på färgerna då...

Menar ju strukturen, inte kvistarna... :-)

S
100% att det är furu. Färgen, ådringen, sommar-/ höstved.
Björk är ljusare och knapp märkbar ådring.

Det finns furufanerad plywood. Brukar vara 4,6,9 mm men kan diffa lite när de lägger på ett ytfaner så så att det blir 7 mm. Om du inte har tillgång till en bra klyvsåg skulle jag råda dig till att beställa remsor av ett snickeri. Då kan du kapa längden själv efter varje steg.

Hur sitter barnlisterna i förhållande till bakanten på steget under.

S
För att missförstånd inte ska ske så heter stegen man går på plansteg och sidorna vangstycken eller vanger.

Ådringen och färgen avslöjar att det är furu.
Jag gissar att du vill fästa sättstegen på bakkanten av underliggande trappsteg och upp till undersidan nästa trappsteg och så är denna list i vägen. Men som jag tolkar dig i vad du skriver så är inte bakkanten på ett steg parallellt med framkanten på nästa steg? Om det är så tycker inte jag det kommer bli bra. Sättsteg ska sitta parallellt med trappnosen och av bilderna att döma är det "råd" att sätta sättsteg mot listen och ändå få ett överlapp på trappstegen. Men jag har ju inte sett hela trappen, det kanske tar för mycket i stegdjup att göra så jag föreslår.

Furuply finns i 4, 7, 10, 12... mm. Att få denna ply fanerad med knivskuren faner hade varit att föredra. Svarvad faner som det är på ply är inte speciellt vackert om jag får tycka...

S
Det finns ju plywood med finare ytfanér, även så knivskuren furu.
Tycker det verkar konstigt att barnlisten inte följer bakkanten på steget under. Är inte bakkant och nästa framkant parallella?

Tack för engagemanget och förtydligandat kring vangstyckena. Helt rätt, jag pratade i nattmössan.

I den raka delen tror jag som sagt att listen kan användas utan att bryta mot trappformeln (L+2H~63 cm).

Som jag försökt visa med bifogad skiss kommer problemet längst ner vid L-svängen. Hoppas min skiss är begriplig.

Tror ni att det går att få bort listen utan att påverka trappan i övrigt?

• ImageUploadedByTapatalk HD1357462869.901695.jpg
    Skapa konto
S
Jag skulle sågat bort med en feinsåg (multiverktyg) eller om det inte finns att tillgå spräcka etappvis med ett stämjärn.

Tänk på att sätta sättsteget med en liten glipa upptill så att inte trappan börjar knarra.

Tack, det ska undersökas närmare!

Hej, jag står inför samma dilemma och undrar hur du löste problemet med att de inte är parallella? Tack på förhand

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.