Jag bygger nytt hus med tillhörande garage. I det förra garaget hade jag förvaringssystemet Duratrax som jag blev barnsligt förtjust i. Så det kommer åka upp också i det nya garaget. Systemet tål mycket höga vikter (300 kg/löpmeter skena), men som bekant är ingen kedja starkare än dess svagaste länk. Så jag vill säkerställa att jag får till en rejäl infästning av skenorna i väggen.

En av garageväggarna som jag ska ha skenor på är en vanlig reglad vägg med 13 mm gips (och 11 mm OSB under gipsen). Där får jag helt enkel försöka träffa så många reglar som möjligt, och i övrigt köra någon bra infästning som greppar bra i kombon gips+OSB. Det löser sig.

Min fundering gäller betongväggen. Den är byggd med 250 mm Jackon thermoblock, som konkret innebär 150 mm betong i mitten med 50 mm frigolit på varje sida. Ovanpå det 13 mm gips och 11 mm OSB. Ser några alternativa infästningar.
  • Bara fästa i kombon gips+OSB med lämplig infästning (plugg eller gipsexpander eller liknande). Lär inte bli dunderstarkt. Slipper å andra sidan eventuella problem med att stöta på armeringsjärn i betongväggen (yep det är ganska gott om armering i den....).
  • Ta rejält långa expanderbultar som fästs rejält inne i betongkärnan i väggen (betongkärnans centrum ligger ju ca 15 cm från innerväggens yta). Blir starkt men också ett rejält vridmoment givet den långa hävarmen från den verkliga fästpunkten. Också risk att jag stöter på armeringsjärn.
  • Som punkt 2 ovan fast med med kombinationen gängstång och kemankare/ankarmassa. Fördelen skulle kunna vara att om jag stöter på armeringsjärn kan jag bara låta hålet sluta där och korta av gängstången. Plus att kemankaret/ankarmassan greppar inte bara i betongkärnan utan också i resten av hålet (frigolit, gips och OSB).

Vad skulle ni valt och varför? Andra infästningar som skulle kunna fungera?

Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.