Vi ska sätta upp våran 70 tums tv på väggen i vardagsrummet. TVn väger ungefär 28 kg. När jag provade att borra i väggen med min slagborr så kom det ut rött spån, antar att det är tegel bakom då va? Väggen är målad vit dock och ser ut som en helt vanlig vägg, inga spår av tegel på utsidan.

Satte i pluggen och när jag skulle skruva i skruven så började pluggarna skruva/röra på sig i väggen vilket förstörde hålen.

Tips på vad jag kan använda för sorts pluggar?

Dessa pluggar köpte jag: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...t-nylonplugg/universalplugg-med-skruv-365131/

Värt att nämna är att jag satte upp min förra tv, en 50 tum på samma vägg. Då gick det bra men pluggarna var mycket mindre än dessa som jag använder till denna nya tv.

Du får väl dra ut pluggen och köpa en större plugg som nu passar det förstörda hålet.
Ett råd: köp pluggar från märkestillverkarna när det är så pass stora och dyra grejor som ska upp, och håll dig borta från lågprismärke som ex. HardHead.

https://www.bauhaus.se/verktyg-arbetsklader/jarnvaror/plugg

E etompau skrev:
Du får väl dra ut pluggen och köpa en större plugg som nu passar det förstörda hålet.
Ett råd: köp pluggar från märkestillverkarna när det är så pass stora och dyra grejor som ska upp, och håll dig borta från lågprismärke som ex. HardHead.

[länk]
Pluggarna är ute. HardHead pluggarna använde jag till 50 tummaren. De här pluggarna som jag använde nu är mycket större som kom med i förpackningen till väggfästet.
Konstigt eftersom i manualen stod det att jag skulle borra 10mm hål för dessa pluggar men det gick inte..

Q QLED skrev:
Pluggarna är ute. HardHead pluggarna använde jag till 50 tummaren. De här pluggarna som jag använde nu är mycket större som kom med i förpackningen till väggfästet.
Konstigt eftersom i manualen stod det att jag skulle borra 10mm hål för dessa pluggar men det gick inte..
OK. Min erfarenhet är att de pluggar som kommer med fäste eller andra grejor också är av undermålig kvalité.
Sedan så har kanske slagborret studsat runt och gjort hålet något större än vad pluggen krävde.

Utan att se hur det nu ser ut i din vägg, så försök hitta större pluggar som får pressas in i hålet. Köp därtill passande skurvar.

E etompau skrev:
OK. Min erfarenhet är att de pluggar som kommer med fäste eller andra grejor också är av undermålig kvalité.
Sedan så har kanske slagborret studsat runt och gjort hålet något större än vad pluggen krävde.

Utan att se hur det nu ser ut i din vägg, så försök hitta större pluggar som får pressas in i hålet. Köp därtill passande skurvar.
Det kan mycket väl stämma.
Slagborret vek sig några gånger men fick det upprätt igen.

Borren var 10mm. Borde jag hitta pluggar större än det då? Är nämligen framme vid Byggmax nu och ska kika.

Q QLED skrev:
Det kan mycket väl stämma.
Slagborret vek sig några gånger men fick det upprätt igen.

Borren var 10mm. Borde jag hitta pluggar större än det då? Är nämligen framme vid Byggmax nu och ska kika.
Ja om du inte vill att pluggen ska snurra runt i hålet så måste du ha en som är något större än de nu borrade hålen.

E etompau skrev:
Ja om du inte vill att pluggen ska snurra runt i hålet så måste du ha en som är något större än de nu borrade hålen.
Tack! Återkommer om vad jag hittar.

Skulle 12 mm passa?

Hur gick det med de större pluggarna? Blev de sittande i hålet och gav ett bra fäste för skruvarna?

E etompau skrev:
Hur gick det med de större pluggarna? Blev de sittande i hålet och gav ett bra fäste för skruvarna?
Jodå det gick perfekt med dem. Borrade först ett 5 mm hål, sen 10, sen till slut 12 mm. Då stoppade jag i pluggen och skruvade i skruven, fäste riktigt bra! Tack för att du rekommenderade mig Fischer!

Här nedan är allt som jag köpte!
https://www.byggmax.se/universalplugg-fischer-duopower-12x60mm-p246723
https://www.byggmax.se/betongborr-p28845#739=14723
Och sen nån form av träskruvar som han rekommenderade mig inne på Jula. Sitter som berget. Hängde i tv fästet och det rubbades inte. Mycket nöjd.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.