Hej
Dottern svingade sig fram och tillbaka på en armgångsställning på skolan. Men när pappa skulle pröva orkade jag inte ens en enda chinup.
Okej, måste fixa förutsättningar hemma tänkte jag. I samband med en trädfällning fick jag lite möjligheter som ni ser på bilderna.
Men hur skulle ni fästa bjälke på snart sätt?
Jag tänker mig borra ur med bred borr ovanifrån till kanske hälften av bjälke och sen dra i några extra långa franska skruv om man nu hittar sådana.
Helst vill man ju även ha ett grovt stålband att slå över bjälken och skruva fast i "stolparna" men vart hittar man det?
Alla idéer på hur ni skulle fästa bjälken tas tacksamt emot.
Mvh
Fredrik
Dottern svingade sig fram och tillbaka på en armgångsställning på skolan. Men när pappa skulle pröva orkade jag inte ens en enda chinup.
Okej, måste fixa förutsättningar hemma tänkte jag. I samband med en trädfällning fick jag lite möjligheter som ni ser på bilderna.
Men hur skulle ni fästa bjälke på snart sätt?
Jag tänker mig borra ur med bred borr ovanifrån till kanske hälften av bjälke och sen dra i några extra långa franska skruv om man nu hittar sådana.
Helst vill man ju även ha ett grovt stålband att slå över bjälken och skruva fast i "stolparna" men vart hittar man det?
Alla idéer på hur ni skulle fästa bjälken tas tacksamt emot.
Mvh
Fredrik
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Om bjälken är tex 25cm hög: jacka 20cm i stolpen, 2.5 cm i bjälken, borra ett 30mm hål rakt igenom stolpe o bjälke, tälj till en hyfsat torr gren o slå igenom. Bjälken är nu 2.5cm ovanför stolpen så fäst ett par breda brädbitar som ”tak” över stolpen.
Ett förslag mellan tummen o pekfingret!
Ett förslag mellan tummen o pekfingret!
Hej
Det blev fyra sådana här skruvar:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...invändig/träskruv-fransk-vfz-12x240-007313069
Jag ångrar att jag inte jackade ut lite, men när jag väl fått upp bjälken så kändes det motigt att ta ned den igen.
Jag fräste ut en 10-15 cm så själva skruven sitter åtminstone 15 cm i stolpen.
Sitter ganska bra ändå tycker jag.
Mvh
Fredrik
Det blev fyra sådana här skruvar:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...invändig/träskruv-fransk-vfz-12x240-007313069
Jag ångrar att jag inte jackade ut lite, men när jag väl fått upp bjälken så kändes det motigt att ta ned den igen.
Jag fräste ut en 10-15 cm så själva skruven sitter åtminstone 15 cm i stolpen.
Sitter ganska bra ändå tycker jag.
Mvh
Fredrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


