Tänker jag rätt här, att takstolarna är självbärande?
Vi ska ta bort den väggen som är inringad i rött. De blåa väggarna är redan borta sedan tidigare.
Takstolarna går i riktning som de gula strecken.
Som jag tolkar sektionsritningen så bör takstolarna bära mot ytterväggarna då inga innerväggar finns med på ritningen (bara hjärtväggen i källaren).
Troligen så kommer jag ändå sätta en balk där väggen har varit, fast mer för att jag behöver stolpar för eluttag. Men min tanke då är att jag inte behöver allt för stor dimension på balken.
Tänker jag rätt?
Vi ska ta bort den väggen som är inringad i rött. De blåa väggarna är redan borta sedan tidigare.
Takstolarna går i riktning som de gula strecken.
Som jag tolkar sektionsritningen så bör takstolarna bära mot ytterväggarna då inga innerväggar finns med på ritningen (bara hjärtväggen i källaren).
Troligen så kommer jag ändå sätta en balk där väggen har varit, fast mer för att jag behöver stolpar för eluttag. Men min tanke då är att jag inte behöver allt för stor dimension på balken.
Tänker jag rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En W-takstol av den typen som syns på ritningen är självbärande och stöds inte av några mellanväggar. Däremot är ju väggen mot vinkeldelen bärande. Förståelsen underlättas alltid av att man kan se hela ritningen. Ditt collage förvirrar mer än det upplyser.
Tack för svar. Då är det som jag tror.
Att väggen mot vinkeln är bärande förstod jag såklart.
Att väggen mot vinkeln är bärande förstod jag såklart.
Klicka här för att svara