Jag har en innervägg i källaren där puttsen har börjat släppa närmast golvet. Huset är byggt 1963 och mistänker att det är pågrund av uppstigande markfukt. När jag knackade bort putsen för att lägga på ny märkte jag att betongblocket bakom var poröst och att jag kunde skrapa fram ett stort hål i blocket med en kniv.

Nån som vet hur hur man kan åtgärda detta, fylla med murbruk och hoppas på det bästa?

Vilken sorts fackman borde man anlita för att undersöka detta, murare eller fukttekniker kanske?

Tacksam för alla svar :)

• Skadat betongblock i källarvägg där putsen lossnat och ett poröst hål syns nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att putsen gjort sitt och kanske påverkats av fukt genom årtiondena. Har ni dränerat eller vet ni att dräneringen fungerar? Om inte kan ni fixa till detta hur mycket ni vill, problemen kommer ändå att fortsätta. Visst kan man ta bort putsen och lägga på nytt, kanske ett bättre material än puts, men fukten kommer att tränga igenom och missfärga ytan. Är det inget bostadsutrymme utan en grov källare gör det kanske inget, men vill ni inreda är det ju tråkigt om väggarnas ytskikt faller sönder. Stommen är det förhoppningsvis inget fel på så det kommer inte att rasa helt detta sekel i alla fall.

Dränering på 60-talet gjordes ofta (t.ex. när man byggde mitt hus) så att man lade tegelrör ungefär i jämnhöjd med plattan/källargolvet (centrum rör/platta var samma). Det innebär att plattan hela tiden står i vatten och suger upp fukt och sprider detta till väggarna någon halvmeter till en meter upp beroende på markförhållanden. Om inte tegelrören hade satts igen av sand efter något årtionde eller två, vilket nästan alla gjort, hade man haft lite bättre dränering, men ofta är det helt igensatt.

• Gilla
Jojnes
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.