Tjena! Hade kamin-installation idag i vårt 1,5-plans hus. 70-tal, betongplatta. Kaminen står på bottenvåningen och vid genomföringen av innertaket kapades en mellanbjälke för att få rätt luftavstånd till skorstensröret. Röret går rakt upp och fritt från takstolarna utan problem, men den här bjälken behövde alltså offras.

Det skulle inte vara några problem enligt installatören då det inte rör sig om något bärande, men från början lät det som att man eventuellt skulle behöva växla av. I alla fall enligt första killen som var här och mätte. Lite osäker på om han då menade bjälkarna som så att säga hör ihop med takstolarna och inte de som är mellan dem, som denna.

Med anlednig av de lite olika buden - är det något problem med att mellanbjälken kapades på det här sättet? Har den någon annan funktion än att regla golvet på övervåningen? Är mellanbjälke ens rätt benämning? Jag ska ändå byta golv på övervåningen inom kort, så man skulle kunna gå in från andra sidan från röret sett och fixa till om det skulle behövas.

Kapad mellanbjälke i tak med synligt sågspån och isolering för installation av kaminrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av hussektion med markerad kapad mellanbjälke vid skorstensinstallation.
Skapa konto

Tack på förhand.

Antar att med mellanbjälke avses de golvbjälkar som ligger parallellt med takstolarna, men mitt mellan dem för att få cc 60 cm på mellanbjälklaget?

Då anser jag att ja, den måste växlas av.

Ja precis, parallellt med och mellan de bjälkar som sitter vid takstolarna. Frågan är hur jag som amatör kan få lite mer på fötterna här utan att vara konstruktör? Kan som sagt öppna golvet från andra hållet och göra någon åtgärd från sidan, men vet inte hur man gör det rätt. Jag tillfrågades inte innan man tog upp bjälken heller så det känns ju lite snopet!

Bättre(?) skiss. Kapad mellanbjälke i rosa, "takstolsbjälkar" ungefärligt i grönt.

• Hål i trägolv med markerade bjälklag; rosa streck för kapad mellanbjälke, gröna för takstolsbjälkar.
    Skapa konto
Det ser ut som att de snarare behövt "gröpa ur" än kapa hela vägen, då de inte behövde få bort hela tjockleken egentligen. Men av är den.

Med anledning av detta borde det gå att sätta dit en regel på sidan enligt skissen (streckad) nedan, utan att komma för nära röret. Frågan är vad det gör för nytta?

Handritad skiss som visar en väggsektion med ett rör och föreslagen position för en regel markerad med streckad linje.
Skapa konto

Alternativet verkar vara enligt skiss 2, men själv kan jag som sagt inte beräkna behoven. Tänkte se vad kaminfirman säger i veckan.

Handritad skiss som visar en tvärsnittsplan med en regel och ett centralt placerat rör omgivet av streckade linjer för en regelposition.
Skapa konto

Redigerat:
Bäst hade varit att sätta en lika grov bjälke vid sidan om den avkapade, och då från upplag till upplag, dvs yttervägg till bärande hjärtvägg. Det blir naturligtvis ett omfattande ingrepp så det är av praktiska skäl något man helst vill undvika.
Alternativt kanske det duger att skarva i en bit enl din första skiss, men den måste vara betydligt längre. Ju längre desto bättre, och som sagt idealt som jag skrev ovan från upplag till upplag. Vad som är tillräckligt bra/långt vågar jag inte svara på. Skulle gissa att 120 cm överlapp på varje sida, och skruvlimmat i den gamla bjälken borde duga, men vågar inte råda.

Ditt alt 2 där bjälken bärs av till takstolarna är vad man brukar ta till, så gissningsvis bör takstolarna kunna klara den extra belastningen, men återigen det beror på... Man kan inte alltid utgå från att sådana marginaler finns. Sedan ser man att det finns en trappa någonstans i krokarna också. Det betyder att bjälklaget är avväxlat där också. Är den 180 cm el längre bort så bör det inte ha ngn betydelse dock.

Jag kan inte räkna på detta, men det finns en eller två här på forat som kanske kan, men då behöver de mer uppgifter. Framförallt ritningar på takstolarna, samt förmodligen planlösningen uppe och nere. Helst byggritningar med all nädvändig info om dimensioner etc.

• Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
Tack så mycket. Med anledning av alla variabler och varianter här så är det ju ännu mer intressant att firman valde att sonika kapa av mellanbjälken. Men grunden är att även mellanbjälkar har någon konstruktionsmässig funktion utöver att regla golvet, alltså? Stort tack.

Angående planlösning/hjärtvägg så ser bottenplan ut såhär. Den streckade linjen vid trappans slut motsvarar en kraftigare bjälke som går ner lite under innertaket nere, så jag utgår från att den är bärande. Den spänner dock bara den öppningen. Finns ingen genomgående hjärtvägg.

Arkitektonisk ritning av bottenplan med markerad bärande bjälke och planlösning.
Skapa konto

Ovanvåningen ungefär:

Ritning av ett bottenplan med två sovrum, balkong, WC och trappa, inklusive en markerad bjälke vid trappans slut.
Skapa konto

Nån skiss på bjälklaget har jag tyvärr inte sett.

Redigerat:
B Bamboozled skrev:
Men grunden är att även mellanbjälkar har någon konstruktionsmässig funktion utöver att regla golvet, alltså?
Absolut!
De är lika bärande för golvet som takstolarna. Takstolar sitter normalt på 120 cm avstånd. Därför lägger man en bjälke mitt emellan. Dels för att få cc 60 cm som golvspån kräver, men också för att få ett tillräckligt bärkraftigt mellanbjälklag för en inredd ovanvåning med de laster det innebär.

Den regel som kapats, är det då den som går längs trappan?

Finns det en bärande stolpe under den kraftiga bjälken, i hörnet där bjälke och trappa tar slut?

Den regel som kapats är det då den som går längs trappan?
Takstolens bjälke börjar en bit in på trappan om man kollar utifrån huset, dvs den måste vara avväxlad ganska tidigt innanför ytterväggen. Vet inte hur det är gjort och hur det ser ut längre in i huset. Jag har antagit att den istället går precis i linje med trappans kant. Den som är kapad är mellanbjälken mellan trappan och nästa bjälke, jag gissar på såhär, helt amatörmässigt. Takstolar i rött, mellanbjälke i blått. Titta inte så noga på skalan och proportionerna :)

Handritad skiss av bottenvåningen på ett hus med markerade takstolar i rött och mellanbjälke i blått.
Skapa konto

Finns det en bärande stolpe under den kraftiga bjälken, i hörnet där bjälke och trappa tar slut?
Ja, det ser så ut.
Innertak med synliga träbjälkar i en korsning, nära en svart pelare och tapetserade väggar.
Skapa konto

Det borde kunna gå med en avväxling mellan de två takstolarna, om väggen under trappan (stolpen) har en bärande funktion, men med bärande delar vågar jag inte råda. Du bör ha ngn med konstruktionskunskap som får bedöma det hela.

Jag kan tycka att kamininstallatören borde ta det om de självsvåldigt har kapat en bärande bjälke.
Om du får ett professionellt utlåtande så har du bättre förutsättningar att få ersättning, men också kunskap så att du vet hur det ser ut och vad som behöver göras för att det ska bli korrekt åtgärdat.

• Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
Obegripligt att inte kamininstallatören fattar att han är ute på hal is. Han har gett sig på något som han inte behärskar och är egentligen skadeståndsskyldig. Den avkapade golvbjälken måste som @Oldboy påpekar avväxlas till intilliggande bjälkar. Detta kräver att bjälklaget öppnas lite grann, uppifrån eller nerifrån. Eftersom rökkanaler behöver ha ett visst avstånd till bärande konstruktioner är problemet med avväxling väldigt återkommande.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag snokat reda på att kapningar/avväxlingar dessutom är anmälningsskyldiga hos kommunen, så det behöver också hanteras. Avvaktar svar från kaminfirman så får vi se vart det tar vägen. Att det behöver växlas av verkar vara ganska etablerat i alla fall.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om man tittar på bilden i inlägg #9. Så ser det ju dessutom ut att vara möjligt att takstolens bjälke vid trappan är avväxlad mot den nu kapade bjälken. Takstolarnas under bjälke har dels en funktion att bära golvet, men det är även en draglast från taklstolen. Takstolen "försöker" dra ut bjälken. Om den då är avväxlad mot den kapade bjälken så kommer takstolen att dra ut bjälken, och vika ytterväggen utåt.,

H hempularen skrev:
Om man tittar på bilden i inlägg #9. Så ser det ju dessutom ut att vara möjligt att takstolens bjälke vid trappan är avväxlad mot den nu kapade bjälken. Takstolarnas under bjälke har dels en funktion att bära golvet, men det är även en draglast från taklstolen. Takstolen "försöker" dra ut bjälken. Om den då är avväxlad mot den kapade bjälken så kommer takstolen att dra ut bjälken, och vika ytterväggen utåt.,
Bra poäng. Det ska undersökas snarast, behöver ändå ta upp golvet förr eller senare för att få ordning på detta.

Lyckades peta in en kamera och ficklampa i mellanrummet mellan bjälken närmast trappan och den som är kapad. Jag kunde inte se några avväxlingar. Mot yttervägg (första bilden) ser det ut som att det är fritt ut till isoleringen mot kattvind. Inåt, däremot, är det någon form av krysslagda brädor som jag inte vet vad det är. Där ser man bara en bit in, alltså inte hela vägen.

Bild av mörkt, trångt mellanrum mellan bjälkar med kamera och ficklampsljus, synlig isolering, utan avväxlingar.
Skapa konto

Insyn genom mellanrum mellan bjälkar nära trappan, visar isolering och krysslagda brädor.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.